måndag 5 december 2011

Det var droppen...

I lördags väckte L mig - liksom alla andra morgnar föregående vecka (och alla andra veckor före den veckan...) - vid femtiden.
Stööööööön!
Eftersom jag varit ute och slarvat till klockan ett på fredagkvällen var jag g-a-n-s-k-a osugen på att stiga upp...
"Mamma, jag vill se TV!"
"Det finns ingen TV mitt i natten" muttrade jag och blundade och L skuttade glatt tillbaka till sin säng och somnade om.
HAHAHAHA!
In my dreams!
"Mamma, jag vill ha välling!"
Jag vinglade sömndrucket ut i köket och gjorde välling, gav L flaskan och bäddade ner mig själv i sängen igen.
L tog emot flaskan, skuttade glatt tillbaka till sin säng, drack upp vällingen och somnade om.
NÄ.
ISTÄLLET kom de andra systrarna tassande eftersom de oundvikligen kunde sova på grund av min och L:s något högljudda konversation.
L:s gnälliga tjatande och mammans trötta hotfulla morrande.
"Okej, okej, så här gör vi. Ni sitter här och tittar på TV (Bolibompa startar tack och lov redan 05.30 även på helger. Ska skriva ett brev till SVT och tacka dem nån gång.) och jag går och lägger mig i det andra sovrummet med STÄNGD dörr. Ni låter mig vila ifred en liten stund. Kan vi göra så?" sa jag och spände ögonen i M och L.
JAG hade i alla fall fått respekt för mig om jag hade varit dem.
Med håret i en tovig boll mitt uppe på hjässan, halvdant borttaget smink, blek och hålögd, ja vilken vettig människa som helst hade låtit bli att säga emot ett sån't mammamonster!
Det tog väl tre minuter innan dörren till sovrummet öppnades.
Första gången.
"Mamma, jag vill ha ett glas äpplejuice..." (E)
Mamman verkställde ordern och släntrade tillbaka till sängen.
"Mamma, var är min laddare till Nintendot?" (M)
"Morrmorr, grrrrr, jag VET inte, du får väl leta! Och STÄNG dörren."
"Ma-a-a-ammma! Jag har bajsat!" (L)
Upp och torka.
Åter till kudden.
"MAMMA!!"
"VAD Ä-R DET N-U?????" (Med riktigt surarg röst ni vet!!)
"L stoppar nässprayen i snippan!!!"
Kvart över sex valde jag därmed att stiga upp denna ljuvliga morgon.
Morgonstund har guld i mun.
Ellårrr hur?

Inga kommentarer: