söndag 14 november 2010

Kursen är klar

Jag gillar Fars dag/ar.
Av den enkla anledningen att Far - i vårt hem - fått fullständig ordning på tillvaron medan jag befunnit mig på annan ort.
Fullständig ordning.
ALLA barnen sover HELA nätterna.
Till sex-halvsju - MINST!
Underbart skönt.
Och på Fars dag, lagade Far köttbullar (på 3 kg färs) i gräddsås.
Yammie!


I onsdags lämnade jag man, barn och byhåla för kurs och citypuls i Hufvudstaden!
Efter en tågresa på ca 4 ½ timme tillsammans med Lars Kepler tog jag taxi till mitt hotell och checkade in.
Gissa om jag blev överraskad när jag klev över tröskeln till mitt rum!
På bordet stod en bukett rosor, ett fruktfat och en flaska champagne!!
Efter en tur på stan - shoppade minimalt faktiskt - landade jag i den sköna hotellsängen för att käka praliner, dricka champagne och se "Bonde söker fru"...
Med bara mig själv som sällskap.
Njaaa.
Jag umgicks med Kepler en stund innan jag somnade för all del.
(Jo, jag vet att Kepler är en pseudonym...)


I kursinbjudan, som jag lusläst ett flertal gånger, stod det "Inga förkunskaper krävs"
Fine.
Då litar man liksom på det.
Men med facit i hand, och som jag kommer att skriva i min utvärdering, så skulle det kanske stå:


"Inga förkunskaper krävs, OM du har läst ett par-tre grundkurser i juridik eller av en händelse råkar ha en civilingenjörsexamen i mark och exploatering i bakfickan eller OM du har jobbat som lantmäteriförrättare de senaste tio åren, eller ......"osv.
Men jösses, vilket flott ställe kursen hölls på!
Det är man inte bortskämd med.
Och finfin mat!
Jag var ganska mör efter första kursdagen.
Jordabalken är ingen lättläst liten skrift.
9-17.30 höll vi på.
Och lunchen förkortades en kvart.
För att vi skulle hinna.
Mamma och svärmor hade under torsdagen anlänt och checkat in, promenerat från Östermalm till Waldemars Udde och tillbaka (eller blev det buss;), shoppat och fixat.
På kvällen drack vi Dry Martini (Först föreslog svärmor den fascionabla drinken Mellanöl. M-e-l-l-a-n-ö-l?? Skulle hon köra nånstans, liksom??), tjeckisk öl och åt god mat i hotellrestaurangen.
När vi skulle gå och lägga oss visade mamma att vi hade balkong på vårt rum.
???
Snopet.
Jag som kvällen innan blivit så feströksugen då jag smuttade champagne att jag övervägt att ta hissen från sjunde våningen ner till foajén, iklädd morgonrock, för att ta ett bloss.
Nä.
Inget seriöst övervägande.
Och så hittade mamma en BALKONG bakom alla lager av tjocka gardiner....

Efter kursdag 2, som började 8 och slutade 17 (serious shit) blev det snabbdusch och snabbfix för att därefter ta taxi till Hamburger Börs.
Det var helt onödigt.
Att ta taxi alltså.
Hamburger Börs låg löjligt nära vårt hotell.
Men det hade vi ingen aning om.
Vi åt en underbar meny, bruschetta till förrätt och tournedos till varmrätt.
GOTT!
När middagen var avklarad beställde vi R.E.A-drinkar (vaniljvodka-lime-nånting) och så drog showen igång.
Ganska billiga skämt, förvånansvärt många "under-bältet" (som jag egentligen inte tycker är så kul) men Ola Forssmeds kroppsspråk är obetalbart.
Att bara se hans krumbukter är underhållande....
Blev nästan lite kär i honom.
Vi promenerade nöjda därifrån.
Och då såg jag den första - och enda - (som jag inte betalat för att se) "kändisen" under min Stockholmsvistelse; Bengan Johansson.
Wow!
När vi passerade en av kända hamburgerkedjorna berättade svärmor glatt att hon ätit där för ett tag sedan, på Max Donalds.
Åh, fan.
Inte visste jag att de gått ihop...

Efter hotellfrukosten - gäääsp, tredje dagen med äggröra och bacon och färska frukter och pannkakor med sylt och vispgrädde och färskpressad apelsinjuice och kaffe och DN - tog vi X2000 och susade hemåt!
En timme hann jag pussas och kramas med barnen innan det var dags för nästa aktivitet:
Den årliga SPRITFESTEN!
Denna gång var det H&F som var värdpar på sin fantastiskt fina hästgård.
Vilket hus!
Oändliga möjligheter.
Kvällens tema var SHOTS - eftersom vi inte skulle återupprepa fjorårets berusade tokigheter...
Hur tänker man då?
SHOTS?
Det låter lugnt och städat...
Faktum är att det blev just det.
Trots intag av ett tiotal olika shots + annat så kändes det väääldigt lugnt.
Inte förrän det nästan var dags att åka hem togs de första små dansstegen på trasmattan, hehe.
Och vissa i kattluckan.
Kvällens vinnande shot: M:s "Äpplepaj-shot".
5 schlagerpoäng av 5 möjliga!
M har testkört en av granntjejernas hästar.
Jahapp.



Inga kommentarer: