onsdag 21 september 2011

VAB x 3

Alltid (och det är inte ofta) när jag VAB:ar (=Vård Av Barn) så brukar jag passa på att baka.
Började redan igårkväll.
Med att göra en hallonkaka.
Vi har massor av hallon i trädgården.
Så kallade "höst-hallon".
Vi äter hallonen som de är, gör sylt, bakar muffins och andra kakor.
Imorse tog jag färska hallon i filmjölken - kind of lyxigt... - och de som blev över la jag i en burk och satte in i kylskåpet.
När jag efter en stund öppnade kylskåpet igen för att ta fram ingredienser till stundande bullbak höll jag på att KRÄKAS!!!
Det kröp omkring en brun liten snigeljävel bland hyllorna.
UUUÄÄÄRRRRRK!!
Den måste ha gömt sig bland hallonen!!
Nästa tanke: Hade den kompisar med sig?? Och i så fall, vart tog de vägen???
NÄ FY SÅ RÄÄÄLEETTTT!


Bullarna blev ljuvliga.
Vi åt dem till lunch och drack mjölk till.
"Rena GI-lunchen", tyckte min chef när han ringde nyss ;)
Blir förmodligen bullar även till mellanmål.
Och möjligen plommonkaka.
Eftersom det blev en sådan också.
När jag ändå var igång liksom.
Sen har jag städat köket i en timme...
Varför blir det så GRISIGT när jag bakar?
Mjöl och smör och pärlsocker och kladd överallt.
Och som om inte det var nog så välte jag ut en hel plåt med vatten på golvet när jag satte disk i diskmaskinen...


Alla flickorna är sjuka.
Och det kunde ju knappast bli bättre!
Alltså, det är ju bättre att de synkar sina sjukdomar så blir det inte så många utspridda vab-dagar....
Å andra sidan har jag inte så många såna dagar ändå.
Mormor och farmor är fantastiska på att ställa upp och hjälpa till, DET är sann lyx!
Vi fick en familjetid på vårdcentralen igår.
Praktiskt måste jag säga (eftersom jag är en praktisk människa...)
Blev lite av löpande band, "tunga ut, säg ah, nästa, tunga ut, säg ah...." osv.
Resultat: M - svinkoppor (förkyld och hög feber), E - halsfluss (och feber), L - ögoninflammation (och feber).
Fast under obligatoriska Apoteksbesöket efteråt kunde det knappast märkas att i alla fall E och L var sjuka och febriga.
Jädrar vad de kivades heeeeela tiden.
Läppcerat och grejer flög hejvilt!
Sjuhundrafemtio kronor - och två rejält svettiga armhålor - senare, stod vi på trottoaren igen....
Varför blir det så dyrt att gå in på Apoteket???
För många lockvaror ellårrr?
Små gulliga Lille Skutt:ar på cerat och tuggummin och allt.....


Snart dags för en liten löprunda.
Ska bli skönt.
Moster A kommer och passar.
Då får hon säkert se del nummer två av fem i Sällskapsresan...
Vi tittar på den första nu.
Den är underbar!
Sträcksåg Änglagårdstrilogin lördag-söndag!
Imorse väckte L mig med orden (halvsex var klockan och jag var mer borta än vanligt...):
"Mamma, var e hon som inte har nån mamma o pappa o han som e död o har en motorcykel?"
Hmmm.
Tror inte att en treåring är mogen för filmer av typen Änglagård egentligen...
Ikväll är det Gabba Gabba.
Bästa barn(?)programmet för tillfället.
ÖB:s nuvarande reklam känns väldigt Gabba Gabba måste jag säga.
I alla fall det där med "Pet-flaska"...
Riktigt kul.
Ja.
Och jag är lättroad.
Och sen får jag väl titta på bönderna...


Fast innan dess - STÄDA!!!
SÅ UPPSTÄLLT DET ÄR ÖVERALLT!
Ändå var jag hård imorse:
INGA kojor i vardagsrummet!
INGET pusslande i min säng!
Med mera, med mera.
Är det nån som brytt sig?
Nä.
Som vanligt.
Nu ska jag slita mig loss från mina hobbyfrisörer (jag är så levandes grann i håret) och ställa mig och stryka och sortera tvätt...
Tjohooooo!

Inga kommentarer: