tisdag 30 december 2008

Snart smäller det!

Vi började inköpsrundan ca 14.30 i eftermiddags, min bästa vän A och jag.
På Systembolaget gick det förvånansvärt fort, 7 flarror skumpa och en liten Calvados (ingrediens till en sås vi aldrig gjort förr, spännande!) åkte ner i korgen.
Vi hann därför in i två klädaffärer (A skulle "hitta" en blus) på den tiden som vi egentligen trodde att vi skulle behöva spendera på Systemet.
Bonus!
Sen följde besök i köttaffär och ostaffär innan vi körde till "festlokalen" och dumpade lite packning, stereoanläggning och dittills inköpta varor.
Festlokalen ligger ensligt beläget mitt ute i skogen utanför tätorten.
Återkommer till utförligare beskrivning av "festlokalen".

På City Gross inledde vi med en tjock grillad i bröd.
Vi insåg nämligen att det skulle dröja tills vi skulle kunna äta kvällsmat...
Ca två timmar tog nog hela butiksvistelsen och då var ändå FYRA viktiga ingredienser SLUT!
Kassörskan fick nära nog stänga ner kassan när vi höll på att packa.
Herregud så många kassar!!!
Det tyckte nog alla kunder som stod bakom oss i kö också....

Vidare till Konsum.
Där fanns alla de fyra grejer vi saknade.
Preem var sista anhalt innan vi körde tillbaks till skogen.
Där köpte vi varsin ta-med-kaffe och... CIGARETTER!

Grusvägen som leder till festlokalen är inte öppen för allmänheten.
Man måste ha nyckel för att kunna öppna en grind som stänger av vägen.
Vi insåg först då att vi var alldeles ENSAMMA där i mörkret, VI TVÅ.
Så löjligt, men tänk OM det springer en massa mördare och våldtäktsmän precis där...

Väl framme vid huset beslutade vi att köra bilen ända fram till dörren så vi slapp bära så mycket.
Tja, tänkte jag, det är det väl ingen som märker.
Smart tänkt.
Men frost.
Frost i gräsmattan avslöjar mycket.
Tex. att en stor tung xc90 har brakat fram...
Det är väl det första alla våra observanta vänner kommer att påpeka imorgon...
Gräsamattan lär ju inte ha rest sina små strån till dess.
Men, men...

Och nu kommer vi till det där myyysiga ögonblicket, det där lite busiga...
Nämligen att förfestRÖKA och dricka kaffe.
För det var precis vad vi gjorde.
Vi skuttade ur bilen (jo, man skuttar, för den är så hög) och höll våra varma kaffemuggar i ena handen och varsin tänd cigg i den andra.
Och så stod vi där i 6 minusgrader och njöt.
Inte så mycket av själva kaffet och cigaretten utan av stunden.
I vinternatten, förväntansfulla inför morgondagen, ivrigt pladdrande och kände oss lite busiga.
Busiga därför att vi numera tjuvröker för våra barn.
Inte för våra föräldrar eller äldre släktingar längre, utan för våra barn.
Hemskt.
Men de behöver inte veta ALLT.

Som sagt, vi stod där och njöt tills vi kom på att vi skulle bära in och packa upp allt vi handlat.
Och så kom jag på att vi var VÄLDIGT LÅNGT UT I VILDMARKEN.
Medan jag lastade av bilen, stod A därinne och bar vidare in i köket.
Ostadiga av utebliven kvällsmat och lätt nikotinfylla jobbade vi på.
Plötsligt tyckte jag att jag hörde prassel i skogen.
Kvickt låste jag bilen, joggade in i huset och reglade dörren.
Tänker på en sketch från TV (kan inte för mitt liv komma på vem det var som framförde den) där man gjorde parodi på alla banala tonårsskräckisar där ungdomar alltid åker till ensligt belägna stugor och att strömmen alltid plötsligt går och någon säger. "Åh, jag tror att jag ska gå och ta en dusch i det nersläckta badrummet allra längst bort i huset där ingen hör mig ifall jag skriker osv..."

Hmmmmm.
Nu är det verkligen dags att gå och lägga sig.
Klockan 10 börjar vi med kaffe och kaka och sen firar vi i ett helt dygn med ungar och hundar (och cigaretter i smyg...)

It's my life

1 kommentar:

Nina Brajkovic sa...

Du är för härlig! Tack för ett maggropsgarv! Hoppas ni får en underbar nyår! Stor kram!