söndag 29 november 2009

Adventstid - den spännande fortsättningen!

Jag tänker sluta med att jämt och ständigt ta mig för pannan och suckandes utbrista "Åh, vad det är m-y-c-k-e-t nu!"
Istället säger jag:
This is the rhythm of my life.
I fredags kväll lämnade J och jag våra tre barn till våra bästa kompisar och deras tre barn.
Sedan åkte J och jag till staaaa'n.
Checkade in på Scandic - nu igen, gäsp - mitt i smeten och skyndade ut på jakt efter ett bord för två.
Klockan var strax före 19.
Det var lönehelg.
Idol-cirkusen var i sta'n.
Vi fick ganska många "Nää, tyvärr..." men ett ställe hade plats.
Fast det var nära att vi gick därifrån ändå tills jag övervägde om McDonalds eller Burger King var ett alternativ.
Blixtsnabb överläggning: NEJ.
Dessutom var vi dödshungriga.
Efter en kvarts väntan i baren blev så äntligen ett bord ledigt.
Servitören ägnade oss därefter väldigt mycket uppmärksamhet.
God mat och gott vin.
Tja.
Vi betalade nöjt och gick med förväntansfulla steg mot FILMEN.
Eftersom köerna både till damtoan och kiosken var lååååånga slog vi oss ner i salongen exakt i samma sekund som filmen började.
Sen tror jag att jag satt helt orörlig i tvåochenhalvtimme.
Det var så spännande att jag fick hjärtklappning.
Och träsmak.
Men liksom i del ett och två så var det bara en bråkdel av handlingen från boken som togs upp.
Nu känner jag en tomhet.
Jag kommer att sakna Lisbeth Salander.
Efter en god natts sömn intog vi en god frukost.
Vi och hundra till.
Jesses vad mycket folk!
Vi stötte på M:s sommarkompis med familj.
Vi konstaterade att vi knappt kände igen varandra med så mycket kläder och blekfet hy...
På tal om hy.
Jag har provat igenom halva Apotekets sortiment på dagkrämer eftersom jag inte vill tro att en vanlig vit kräm kan vara mycket bättre för att den kostar 600 kr istället för 100.
Nu har jag kommit på att så är fallet.
Den dyrare är bättre.
Det hutlösa priset är givetvis obefogat men skillnad är det.
Köpte en dyr dagkräm förra helgen.
Fick så klart utstå allt försäljarsnacksdravel om serum och E-vitaminer och allt annat jag skiter i men jag fick köpt min kräm i alla fall.
Vid middagen med J i fredags tog jag återigen upp min ångest över att åldras och få rynkor och allt det där (J brukar stöna och säga att det är naturligt att åldras osv) och så gjorde vi narr av den stackars försäljerskan som förfasades över att jag använder DAGKRÄM PÅ NATTEN!
(Jag ansåg mig nämligen inte ha råd med två dyrburkar.)
Plötsligt utbrast J:
"Jamen, då är det inte konstigt att du tycker att du ser trött och sliten ut när du vaknar! Din hud tror ju att det är DAG på natten - och håller igång!"(Och så kvävde han ett hånfullt skratt...)
Detta uttalande resulterade dock i en dyrburk NATTKRÄM first thing på lördagens shoppingtur...
(Köpte även tvättkräm för ansiktet förra veckan. DYR. Den kom väl till pass på denna hotellvistelse också. Fast då inte bara i ansiktet om man så säger... Både shampo OCH handtvål var slut i behållarna. Tja. man tager vad man haver. Fast det var nästan så att jag grät när jag använde tvålen på andra kroppsdelar än den är avsedd för....If you know what I mean...)
Lördagen bjöd på shopping i ett rasande tempo.
Presentaffärer, inredningsbutiker, leksaksaffärer.
Jag har aldrig tidigare varit på Build-a-bear.
Jag visste inte att det fanns något som hette Build-a-bear.
HERREGUD!
Hysteriskt!
Amerikanskt!
Ja.
Men två presentkort till M och E blev det.
De kommer att ÄLSKA oss!
Plötsligt ville J fika.
FIKA????
Ja, det fick jävlar i det gå undan.
Lägga tid på sån't!!
Ca 17 hämtades de tre små flickorna.
Då hade pappa F varit ensam med sex barn i flera timmar.
Men han tyckte att det varit "lugnt".
När barnen somnat typ slängde vi fram ljusstakar och pynt och tomtar och grejs.
Allt för att barnen skulle vakna med julkänsla på första advent.
Och tidigt på söndagsmorgonen stack J ut på jakt.
Hmm.
Vad gör en (o)normal trött trebarnsmamma då??
Jooo!
Hon sätter en saffransbulledeg samtidigt som hon bakar en mjuk pepparkaka!
Tjohooo!
Sen skjutsades M till kompis av mormor och morfar - L sov - och sen åkte jag, E och L till en kompis som tillverkar och säljer jättevackra julsaker.
Jag köpte två kransar och lite annat pynt, hyacinter mm.
Hon är så fantastiskt duktig på att sätta ihop vackra ting.
L började emellrtid bita i flera små röda äpplen som låg som dekoration.
Ja, hon var i och för sig lite hungrig för vi hade inte hunnit äta lunch, men ändå....
Lite pinsamt tyckte jag nog.
Svärmor och svärfar kom sedan på adventskaffe.
Efter lätt degig ("Oh, jag gillar döbakt", säger min finkänslige svärfar) saffranskrans med mandelmassa och ljuvlig mjuk pepparkaka tog farmor och farfar M och E med sig på julskyltning.
De var borta i tre timmar!
De dansade runt granen, träffade tomtar, tog lotter och en massa annat kul.
De var så nöjda och glada när de kom hem.
Både barn och svärföräldrar.
Pust.
Medan julskyltningen pågick stod jag själv vid strykbrädan och såg både "Pernillas jul" (=bullmamma) och "Vad blir det för mat?"(Per Morberg=Karla-karl).
Jag älskar matlagningsprogram.
Och det är väl ungefär det jag hinner följa på TV.
Och "Oskyldigt dömd" (Mikael Persbrandt=Karla-karl).
Jag funderar varje gång man på radio diskuterar vilka dvd-boxar man ser för tillfället och vilka man önskar sig osv.
DVD-BOXAR??
VEM har tid att sitta och glo på flera avsnitt i rad av en serie??
VAR finns sån tid?
DVD-BOX.
Är.
Ett.
Ord.
Som.
Inte.
Existerar.
I.
Min.
Vokabulär.
Nu har jag slagit in och hängt upp 72 små adventspaket.
Jag borde fanimig ha medalj.

3 kommentarer:

åsa sa...

MYSIGT!!!

åsa sa...

MYSIGT skrev jag innan all din text kommit.... HJÄLP är nog ett bättre ord. Hur orkar du?
MYSHJÄLP!!!

Lo sa...

Ja du borde banne mig ha medalj! Hoppas du får det nån dag!
Ja visst var filmen bra? Hon är en riktig pärla den där Salander. Snygg frisyr också, precis som den som sitter på Krille, det gillar man!