onsdag 7 oktober 2009

Äppelkäckt!

Jag glömde Mor Hulda imorse.
Tänk så imponerade de hade blivit!
Eleverna.
Av min Mor Hulda.
Som familjen köpte till mig på Äppelmarknad medan jag roade mig utan dem på SPA...


Kollega Å och jag har haft en bra dag idag.
En Äpple-Temadag.
Innan klockan 8 stod Å beredd i förkläde och med smuldegsingredienser.
Halva gruppen var med henne i köket och skalade och skivade och smulade och kladdade.
I klassrummet tillverkade jag och andra halvan av klassen jättefina äppleböcker som vi blev riktigt nöjda med.
Efter rastvaktande och en snabb kopp kaffe - Å behöll förklädet på - bytte vi grupper.
När jag till lunch kom in i matsalen kom jag efter en stund på, att Å fortfarande hade förklädet på sig...
Medan jag hade haft en ganska lugn, och kladdfri, förmiddag hade Å haft en ganska stressig och svettig sådan...
Men oj vilken god paj!
Vi åt den med vaniljsås medan vi såg film efter lunchrasten.
Så mysigt!
Och så höstigt!
Och Å tog till slut av sig förklädet....


Anledningen till att jag tjatar om detta förkläde är att jag själv alltid springer omkring i förkläde här hemma på kvällarna.
Man sköljer, skalar, hackar och skär.
Man kokar, steker, gratinerar och garnerar.
Man silar, dukar, ställer fram och serverar.
Man delar, mosar, blåser och matar.
Man äter, plockar, torkar och dammsuger.
Man röjer, diskar.... och, just det, förklädet är på från början till slut!


Min mormor hade alltid förklädet på sig när vi åt middag.
"Ojsan", sa hon alltid, "här sitter jag med förklädet på!"
Jag gör likadant.
Och jag tycker att det känns ganska hemtrevligt.
Och lite töntigt på samma gång.
Men så praktiskt.
Det är ju ingen hemlighet att jag har åldersnoja.
Och att just sitta i förkläde att äta för att "det är ju så behändigt om man skulle spilla" känns.... nördigt vuxet.
Moget.
Tantigt.
Praktiskt.
Kluvet.


Allt detta tänkte jag på när Å flög omkring i korridorerna idag.
Iklädd randigt förkläde.
Så praktiskt.
Och modigt.
Att våga baka med så många barn.
Jag blir stressad bara jag tänker på det.
Tur att vi är så bra på olika saker!
Och vilken härlig käck äppeldag vi haft idag!

5 kommentarer:

Stefanie sa...

Det låter mysigt det här med förkläde och äppelpaj med vaniljsås är aldrig fel! Det har jag med ätit idag!
Frisk efter förkylning är jag nu sugen på att träna. Ses vi i morgon?
Kram

SiS sa...

Japp, imorgon ses vi.
Det blir "överraskning" också för att föreningen har ökat med 100 %. Spännande. Kram

åsa sa...

Jag kan bara hålla med! Det var en riktigt bra dag. Vi får se till att det blir fler bra än dåliga...
Ses om någon timme!
kram kram

Nina Brajkovic sa...

Jag kan ändå bara säga att du är jäkligt härlig! Längtar till vi ses! Kram!

Frida sa...

Det där med att glömma förklädet har jag lyckats med själv. Jag är frisör, och bär alltid förkläde på jobbet. Ibland händer det att jag åkt hem i frisörförkläde. Som tur är är det jag som äger salongen tillsammans med en kompis, så jag får inga problem med chefen.