måndag 19 oktober 2009

Kalas, mat, kalasmat...

Liten snäcka med stor snäcka.
Eller tvärtom.
I fredags hade vi syateljé vid köksbordet.
M ska nog bli syslöjdslärarinna?
Hon sprang runt bordet och talade om (kommenderade) för kompis S och lillasyster E hur de skulle sy, vad de skulle sy och varför de skulle sy........
Stön!
Äpplet faller inte långt...
Kommer ihåg när morbror L visade en av sina hundratusen videoinspelningar från min mormors "land".
Den visade hur jag satt och trädde blåbär på strån åt min lilla kusin K.
Gulligt.
Kunde man förledas att tänka.
Morbror L zoomade in oss i blåbärsriset efter ett tag och då hörde man min myndiga barnaröst:
"App-app-app K! Inte äta blåbären meddetsamma. Först ska vi RÄKNA dem. Nåååå, hur många blåbär är det här?"
Fredagsmiddag hos svärmor och svärfar.
Underbart skönt att slippa stå vid spisen ibland.
Även om jag för all del gillar att laga mat...
Förrätt: Sillamad
(Fick de andra i alla fall...)

Varmrätt: Rådjurssadel med allsköns goda tillbehör!

Dessert: Toscaäpplen med vaniljsås

Lördagstryckare!
(Art & Garfunkel: Bright Eyes, vemodig men vacker!)
L:s pyjamas (som för övrigt både M och E haft) är dekorerad med ankor som håller i ballonger.
För säkerhets skull står det överallt på pyjamasen "Ducks with balloons".
Så att man inte missar det.
De tre kattbröderna sitter alltid och glor längtansfullt in genom rutan.
Känns ju inte alls jobbigt när man sitter och smörjer kråset....
Inte konstigt heller att de aldrig träffar några brudar.
De har ju alltid "doggy breath" efter att ha ätit av våra matrester.
Matrester med vitlök, vitlök och vitlök, sambal oelek och chili.
Vad har de för andedräkter liksom?
Hmmm.
Vad har vi för andedräkter?
Aja.
Funkar det på döttrarna också månntro?
Då fortsätter vi med samma matsedel så länge de bor hemma, ha-ha....
2-årskalas stod på gårdagens program!
Egentligen L:s kompis som fyllde år men vi blev bjudna hela familjen.


L matar pappsen med "snacks".

Vi serverades en fantastisk Coq-au-vin!

Och sedan.... tårta!?
Alltså, min bästa vän A, hon lagar de mest fantastiska rätter och bakar de mest ljuvliga bakverk.
Hon lägger ärterna i blöt kvällen innan hon tillagar ärtsoppa, hon gör egna fiskpinnar, ja hon ratar hel- och halvfabrikat för det mesta, hon gör liksom allt från GRUNDEN.
De tre barnens kalas genom åren har varit så pyntade, det har legat så mycket arbete bakom och det har varit så fint, så fint.
Det var givetvis även detta kalas men jag måste säga att jag blev förvånad!
Förvånad över glasslådan.
Men vad skönt.
Kan det vara för att hon har börjat arbeta efter fem års mammaledighet, haha?
KÄRLEK till dig A!
Skulle aldrig göra narr av dig, eller glasslådan (bara pytte), du är AMAZING!

Och som om inte tuppar i vin och ljuvlig äpplesmulpaj skulle vara nog så blev det också fiskedamm.
Till barnens stora förtjusning.
Våra barn var ju lite sura för att jag glömt köpa lördagsgodis och de bara fick tugga torra popcorn kvällen innan...
STACKARS STACKARS dem....

Även lilla L - som inte äter godis - gillade fiskeriet.
Ja, nu var ju hennes mamma hemma och var sjuk så hon hade ju inte så mycket att säga till om i den här frågan.
Och L:s pappa, tja.
"Det är ju kalas!"
Skön inställning!

3 kommentarer:

Anonym sa...

TACK FÖR ATT NI KOM OCH GJORDE INGRIDS FÖDELSEDAG TILL EN TOPPENFEST!! DET VAR VERKLIGEN JÄTTE-TREVLIGT. (Ingrid böckerna är sååå fina, I Like, TACK hälsar Ingrid) Oskar säget till mig på kvällen: mamma vilken fin fest, är det min tur imorgon att ha kalas. Nä säger jag och berättar att han fyller först efter att tomten har kommit...tack gode gud för det.....
KRISITNA ett litet otroligt viktigt förtydligande, det var pyntat med 20 dockor (de spreds dock runt väldigt snabbt), 50 ballonger och miljarder jirlanger, och inte smulpaj utan äppelknäck-kaka (enl receptet). Så denna donnan har inte tappat kalas stinget ännu......även om det förmodligen kommer bli mer av glasslådor i framtiden.....
PUSS och KRAM och KÄRLEK till dig med. PS. See you later.DS

Anonym sa...

PS. Ville bara säga att jag inte alls blev arg utan tyckte det var väldigt kärt skrivet. KRAMAR Annika

SiS sa...

Hahaha, visst såg jag dockorna och pyntet, men det var liksom överallt och smälte in så bra! Dessutom hade jag ju fokus på det viktigaste - maten!
"Äppelknäck-kaka" minsann? Ja, när jag lagt upp min andra bit av denna delikata dessert så var det ju dags för fiskedamm och jag fick lämna den på fatet och hann därför inte känna efter ordentligt... Attans!
Trätollor på - så ses vi i natten! Kram