söndag 4 oktober 2009

Kan det inte vara söndag imorgon också?

4 oktober.
Kanelbullens dag.
Jag har bakat dubbel sats.
Självklart.
Fnyser kanske någon.
Men det är inte självklart.
Inte självklart alls.
Efter en sån här händelserik helg.
Pust!
Fredagen drog som vanligt igång med att skicka M till förskolan (svärmor lämnade henne så jag slapp åka iväg i pyjamas och skrynklig lugg) följd av promenad för mig och de andra till Apoteket (har gått åt mycket huvudvärksmedikament den gångna veckan) och Konsum och sen hämtning av M igen.
Kompis S kom efter lunch och sen var det Musikskola.
Innan tåget till universitetsstaden gick hann jag - faktiskt - göra mig i ordning inför kvällens övningar.

Kursarträff.
K och J är "ålderkvinnan/åldermannen" i sällskapet.
De påstår att de tog upp oss andra i gemenskapen av ren barmhärtighet.
Schysst.
Tre av oss var ju bara 20 när det begav sig.
Vi har alltid undrat vad de ville med oss...
"Tjaaaaaeee" sa de båda och tittade på varandra, "det har vi också undrat" (följt av gapskratt, hmmprf!)


L och G.
Båda drack vatten denna kväll.
Fast de ser ändå ganska glada ut?

T, jag och A.
Ja.
Jag drack ju vin.
Fattas bara.
Fredagkväll.
Restaurang.
Barnfri.
Mina underbara f d kursare.
I och för sig bara jag av oss sju som arbetar med det vi utbildade oss till.
Fyra har läst vidare och två har valt andra yrken.
Vad är det för fel på mig...?
Kan inte skylla på att jag har tre barn.
Alla de andra har minst två.....
Hmmmm.
Lat?
Trög?
Måste fundera på detta.


Jag beställde tonfiskfilé med kapriskryddsmör.
Ja.
Allt var jättegott.
Fast tyvärr kallt.
Så kryddsmöret smälte inte så bra...
En mycket trevlig kväll.
Som vanligt.
I det sällskapet.
Nästa träff är redan bokad.
Som vanligt.
Landade i sängen hyfsat tidigt, typ halvett.


Legolördag.

J tog med "de stora" till badet på förmiddagen.

Jag städade medan L sov utomhus i vagnen.
"Efter-lunch-dusch"....
(Är nödvändigt efter spaghetti med köttfärssås...)

Veckohandling.
Och då står hälften på golvet...

Och så var det då dags för kvällens Happening:
Överraskningsafton för E (eller B som vi kallar henne)!!
A (puman i leopardtightsen, ja ja, jag vet vad jag skrivit om leopardtights i tidigare inlägg men vad f-n skulle jag göra när hon plötsligt stod där i min hall??? Slita av dem var inget alternativ...) och hennes man K längst till höger "kidnappade" B och brorsan i deras lägenhet och skjutsade dem ut till landet.
Till oss.
B som till vardags är stressad över att dygnet endast har 24 timmar var måttligt road av den här "överraskningen"...
Hon blev snart lugn och fin...


Brorsan kastade sig som vanligt över systerdöttrarna och gosade!

Chapel Hill och smördegshistorier med getost och honung föll sällskapet i smaken.

M satt och luktade på korken....
Hmmm.
Fick mig att tänka på en tecknad figur...
När barnen (och barnvakten) nattats drog vi vidare ut i natten för att göra orten!!!
Mexikansk buffé.


Bowling: tjejer mot killar.

Födelsedagsflickan valde klot.

Födelsedagsflickan intog startposition.

Födelsedagsflickan gjorde en troschock, nej jag menar streak, f'låt, strike...


A valde omsorgsfullt ut ett klot.

Och när hon slog? kastade? rullade? skjöt? (vad heter det i bowling??) så kom jag osökt att tänka på den gamla reklamslogan "Ett håll i väggen".....

Besviken fransflicka.

Efter strike.
Min "France-Dance"...
Såg ut som ett charterparasoll i plast....det där med plastfransar i flera rader och färger....

J tänker fortfarande på våra bordsgrannar när han ser kloten...?

Nästa anhalt:
Danspalatset!
B undrar verkligen var hon hamnat!
Men det började fantastiskt:
ALLA SEX FICK VISA LEG I ENTRÉN!!!!
Jag är överlycklig.
20-årsgräns!
J stod först i kön och det var när vakterna såg honom som de beordrade oss alla att plocka fram id-handlingar.
SER han så ung ut???
Chockad?
Bestört?
Fascinerad?
Road?
J beställde drinkar.
N beställde drinkar.
A beställde drinkar (och fick visa leg. IGEN!).

K var kvällens chaufför och fick nöja sig med att hålla i handväskor och rattar.
Eller rattar vet jag inte.
Men en ratt i alla fall....
Han ser riktigt läcker ut med frugans lilla krokodilmönstrade, hehe....
Var ett mycket intressant besök på "vårt" gamla danshak.
Kände vi fem personer - förutom oss själva alltså - så var det allt...
När vi själva var 20 (och kanske 27 ibland...) och såg gamla 35 -åringar där var det vi som skakade våra huvuden och ondgjorde oss över gamlingarna...
Nu satt vi där.
Uppradade.
Haha.
Ca 3 var vi i säng.
Ca 9 var det dags att skutta upp igen.
Fina och duktiga barnvakten behövde åka hem.

Varför inte ställa sig och baka dubbel sats kanelsnäckor dagen efter en krogrunda?
Varför inte?





Mormor och morfar kom och tog med E på utflykt, M har haft en kompis här hela dagen.
M hade en mycket lång och detaljrik förklaring för kompisen om varför de var tvungna att vara hos oss och leka, "Mamma och pappa drack jättemycket vin inatt och får inte köra bil så vi måste va hos oss..."
Fint.
Hoppas att hon inte känner samma behov av att delge detta för alla på förskolan imorgon....
Man får muta barn.
I nödfall.

Lilla gulliga L fick mormor på fall.
Bokstavligt talat.
Näpp hörni, kan det inte vara söndag imorgon också?

4 kommentarer:

Unknown sa...

Jättefina inlägg på sistone!

Allt ni gör verkar vara att äta gott såväl ute som hemma och på bjudningar, partaja och gosa med de små!

anna sa...

så snygga vi var!!

A-K sa...

Vad mysigt ni verkar ha haft! Kul att göra något och vara "vuxen"!

Förresten, en helt annan grej.... Det där med svininfluensan.... Hur har ni tänkt? Ska ni vaccinera barnen eller inte??

Jag får snart panik av min obeslutsamhet!

Kram på dig!

SiS sa...

Tja Olof, mat och vin och barn i en salig blandning, det är det som gör livet! Kram (dina inlägg är inte så pjåkiga de heller, haha!)Kram ett!

Anna, visst var vi fräna??? :)Kram två!

A-K: Vi kan inte fatta ett beslut om det här med vaccineringen. Skitsvårt, rent ut sagt. I övermorgon måste vi ha bestämt oss i a f om M för lappen ska lämnas till skolsköterskan... ALLA säger olika saker känns det som, LÄKARE säger olika saker. Vad ska man tro??? Och nu har ju hela vår familj sammanlagt varit sjuka i fem veckor. Har vi haft det redan eller?? Jag får minsann också panik!! Kram tre!