tisdag 6 april 2010

Lammkyjd

Fromma som små lamm (i säkert en halv minut!).....


Här i närheten finns en gård som säljer finfint lammkött.
Känns närodlat och ekologiskt att handla där.
Sist maken besökte gårdsbutiken hade han förutom de sedvanliga lammracksen även inhandlat en lammstek!
Lammstek???
Hur tänkte han då?
I alla fall tänkte jag prova att tillaga den där lammsteken igår.
När jag bläddrade i en av mammas veckotidningar i helgen fladdrade ett lammsteksrecept förbi och jag fick en smula inspiration.


Först skar jag upp köttbiten så att den liksom blev platt.
Sen pressade jag sex vitlöksklyftor och gned in i köttet, saltade, hackade färskt timjan (gillar det bättre än rosmarin) och la ovanpå och toppade med "lammkrydda" (som vi köpt på samma gård som köttet).
Sen skulle hela klumpen bindas ihop med bomullssnöre.
TUR att inte stekbindningspolisen gjorde ett stickprov här igår eftermiddag.
Då hade jag åkt in på livstid!
Sen brynte jag köttet runt om och körde därefter in det i ugnen tills det fick en temperatur på drygt 70 grader.
På stekskyn gjorde jag smarrig sås.
Och jädrar så gott det blev!


När vi la upp maten på tallrikarna doftade det himmelskt men jag hade inte några direkta förhoppningar om att panelen skulle jubla av lycka (maken undantagen såklart).
Jag sa sådär allmänt att:
"Det här är lammstek, det har jag aldrig lagat förut!"
M tog en tugga och svarade:
"Och du har minsann inte misslyckats med den! Mums!!"


MUMS????
(Och då ska tilläggas att M varit på barnkalas ett par timmar före och ätit grillad korv och massor av godis....)


Ja.
Det var verkligen verkligen gott!
Och med en fantastisk doft av vitlök och timjan!
DET lär inte min tandläkare, som jag strax ska gå till, hålla med om....




1 kommentar:

Stefanie sa...

Inget stort fan av lamm men det såg grymt gott ut! Du verkar vara en mästerkock.