måndag 21 juni 2010

En timme back....

Både jag och J hade packat ner varsin pocketbok i resväskan inför Kretaresan.
Man kan såhär i efterhand fundera på varför vi gjorde det.
Trodde vi verkligen - i vår vildaste fantasi - att vi skulle få tillfälle att sitta och läsa böcker i lugn och ro under en parsoll medan barnen glatt lekte i poolen?
Ibland är man lite korkad.
De enda böcker vi läste - varje kväll, flera gånger om - var ju de om flodhästarna, Nisse och Benny.
Och det är i och för sig ingen dålig litteratur, tvärtom, men ger kanske inte någon större läsupplevelse?
Tja, jag är lite tudelad ändå.
Visst älskar jag Bennys bus, Nisses stillsamma förehavanden och flodhästarnas strand men...


Dock kan jag varmt rekommendera dessa böcker för barn från 2 år och uppåt.
Utan att från början ha en aning om det - eftersom många av våra böcker köpts på loppisar och i antikvariat - så har ovan nämnda böcker en gemensam nämnare som jag upptäckt långt senare:
efternamnet Landström.
Vi har alla Bennyböcker (tyvärr finns bara 3), alla Nisseböcker (som är 4 till antalet) och alla flodhästböckerna (varav 2 ligger inslagna i presentpapper och väntar på E:s 4-årsdag...).
Författarparet har även skrivit "Gustav och snåla glasstanten" som också är en höjdare.
(Och den kommer en annan liten dotter att få i namnsdagspresent....)
Jag tror att jag - och mina barn - fastnat för dessa böcker för att de är trevligt lågmälda, enkelt berättade men ändå med många detaljer som återkommer.
Detaljerna märks inte vid första läsningen men så småningom...
Lite spännande må jag erkänna.
Och jag och J kan ju läsa pocketböckerna på nästa semesterresa, sådär år 2017...
Eller se dem på dvd.


Semestervanor sitter i.
Fick jag erfara imorse.
När jag väcktes av E 6.52.
6.52!!!!!
En hel timme försent!!!
SHIT!
Och jag som visste att det låg enochenhalv veckas arbete och väntade på mitt skrivbord.
Som tur var kom både morfar och farmor och curlade mig!
Tack tack tack tack.
Kom inte så hemskt mycket försent - och jag har ju i o f s flextid - och jag har jobbat undan bra idag.
Hann till och med springa en runda efter jobbet!
Skönt.
Men semesterdieten har satt sina spår.
Pust.
Men visst känns alltid hela dagen lite försenad när man försovit sig??

1 kommentar:

crister sa...

Jobb liggande på skrivbordet ? Vad är det ?