måndag 28 juni 2010

Oväntad klåda

Babak Najafi.
Dagens sommarpratare.
Hade faktiskt inte hört talas om honom förut.
Lyssnade med ett halvt öra eftersom jag inte satt stilla särskilt långa stunder i taget.
Jag har ju fortfarande mycket att lära på nya jobbet och springer därför i vår lååååånga korridor allt som oftast, för att fråga någon annan om något.
Men det jag hörde fångade mig ändå inte.
Synd.
För när jag nyss googlade på hans namn fick jag fram att han gjort en kortfilm som heter Elixir.
Den verkar väldigt intressant.
Måste jag se någon gång.


Imorgon är det Pär Johansson - grundare av Glada Hudik-teatern och som jag inte vet så mycket mer om - men på onsdag och torsdag hoppas jag verkligen att jag sitter och jobbar med något som gör att jag blir just stillasittande.
På onsdag är det Odd Mollys skapare Per Holknekt som ska prata.
Enligt tidningsartiklar har han gått från att vara hemlös missbrukare till att bli en framgångsrik kläddesigner!
Och på torsdag är det Natasha Illum Bergs tur.
Professionell storviltsjägare i Tanzania!
En kvinna som fascinerar mig måste jag säga efter att ha sett hennes medverkan i Skavlan.
Hon hade många egna små talessätt som hon levererade i en strid ström samt verkligen svar på tal om en del människors upprördhet över fenomenet jakt.
Missa inte!


Andra sommarpratare jag inte vill missa:
3 juli: Eva Gabrielsson (Stieg Larssons livskamrat)
4 juli: Ulf Malmros (regissör och ligger bakom många bra tv-serier och filmer)
8 juli: Amanda Jenssen (artist)
9 juli: Micael Bindefeld (festfixare)
m fl m fl m fl
30 juli: PER MORBERG (talar för sig själv...)
m fl m fl m fl

Hur ska jag hinna??


Idag cyklade jag till jobbet!
Det är en sådan frihetskänsla att kunna göra det!
Vilket sommarväder det har varit idag.
Nästan som Kreta...
Blev lite för bra märkte jag under min löprunda.
Jag får bara sämre och sämre tider.
Vad beror det på?
För varmt?
För lite vätska under dagen?
Låg motivation?
Kasst radioprogram - fotbollsmatch mellan Holland och Slovakien...?
Jag gör det i alla fall.
Så det får jag väl vara nöjd med.


Maken har kört med röjsågen på hela vår stora slänt på baksidan av huset.
Jag var samtidigt ute och vattnade.
När jag kom in började det klia förfärligt i näsan och sen i ögonen.
Jag höll på att bli tokig tills jag kom på vad det var!
Jag är allergisk mot vissa grässorter men det har fallit i glömska och jag har inte känt av det på väldigt många år!
(När vi hjälpte svärföräldrarna att ta in hö vid denna tiden på året - för många år sedan - fick jag alltid vara utrustad med skidglasögon för att kunna vara med, och ibland på vissa golfbanor kunde klådan och nysningarna också uppstå!)
Jag hällde i mig en halv flaska Tavegyl (som vi köpte när barnen hade vattenkoppor) och se där, klådan upphörde.
Men ögonen är fortfarande smala och rödkantade, måtte det ha försvunnit tills imorgon....

Inga kommentarer: