tisdag 23 juni 2009

Första doppet...

...tog jag inte idag!!!
Men det gjorde M, den lilla tokan!
16 grader visade termometern nere vid bryggan och jag kan nog hålla med.
Det var faktiskt inte krampkallt när man stod i vattenbrynet.
Jag hade nog kunnat doppa mig men kände inget omedelbart behov...

Idag har vi varit ute i solen hela dagen.
Och när man är utomhus på den här orten kan man inte gå många steg innan man stöter på en glasskiosk...
Vi provade två av årets nya smaker; "Kanelbulle" och "Lingon med mjölk".
"Kanelbulle" föll mig i smaken men ett mer passande namn hade varit "Äpplepaj".
Det var en fin mix av vaniljglass, kanel, äpplesylt (inte mos) och socker (sockret knastrade liksom när man tuggade...)
"Lingon med mjölk" smakade.....lite lingonsylt och typ, ingenting.
Den vita glassen smakade inte ens vanilj.
En liten besvikelse.
Lingon med mjölk är nämligen gott.
Min morfar åt ofta det till efterrätt, så det är ett barndomsminne.

M valde blåbärssorbet och viol, två säkra kort, och till E valde jag choklad och päron.
Choklad smakade choklad.
Och päron smakade päron.
L fick glass med Kåvepeninsmak.
Efter att ha brottats och bråkats i 10 dagar, x 3 ggr om dagen, om att få in den här f-bannade antibiotikan i L:s lilla mun, så beslöt jag mig för att prova glassvarianten.
Gick skitbra.
Men nu ska hon inte ha mer antibiotika.
På ett tag.
Hoppas jag.

Synd att jag glömde kamerasladden hemma.
Jag har tagit fina sommarbilder på barnen.
Barn på filt i gräs, barn i färgglada bikinis, barn som leker på stranden osv.
Nu ikväll kom pappa också hit.
Han tog de två största och åkte iväg till hemligt smultronställe.
Oj, här kom M med ett långt strå fullt med smultron!
Gott!

Om en timme ska vi sjunga och gunga ikapp med Anders Lundin och sen ska vi utreda mord...
Åhå, det pratas om lime&vodka, hmmm, jag får nog knalla ut i köket och se vad som händer....

1 kommentar:

åsa sa...

Det låter som att du har det alldeles underbart... Spännande glassorter ni hittat!