fredag 14 augusti 2009

Skördetid!

Har bara rusat igenom trädgården de senaste veckorna.
Inte ägnat den någon vidare omsorg eller skötsel.
Bara det allra mest nödvändiga.
I och för sig tycker jag att allt är vackrare på försommaren.
Nu känns det mesta överblommat och torrt.
Precis som man själv, haha!
Visst har jag flyttat runt några växter som jag märkt inte passat på vissa ställen, och gjort lite annat pyssel, men någon direkt TID har jag inte spenderat i gummistövlarna.

Fast i eftermiddags när jag kom hem från jobbet - låter ovant att säga "när jag kom hem från jobbet" - tog jag tjejerna och en hink och travade iväg mot plommonträden.


Jag säger bara: Kom hit och plocka!
Allt kommer att vara övermoget nästa helg.
Har aldrig sett så många plommon på en gång!
Plommonpaj:
Halvera och kärna ur så många plommon som fyller din pajform.
Låt skalet sitta kvar.
Smöra pajformen innan du lägger i plommonhalvorna med skalet uppåt.
Smält 125 g smör.
Rör i 2 dl vetemjöl,
1,5 dl socker
1 tsk bakpulver.
Klicka massan över plommonen.
Strö ev. över flagad mandel eller riven kokos.
Grädda i 200 grader i en halvtimme.
Plommonsylt:
Kärna ur plommonen men låt skalet vara kvar.
Koka ihop tills plommonen nästan gått sönder helt.
Blanda i socker tills du är nöjd med sötman/syran.
Koka lite till och sedan är sylten klar!

6 kommentarer:

Sarasnaran sa...

Om du vill bli av med plommon så kommer jag och killarna gärna och härjar i trädgården en stund i veckan!
Plommonträden saknar jag så från mitt barndomshem!

SiS sa...

Absolut, bara kom!
Ta med hink/ar!
Kram

åsa sa...

Du skulle ju kunna ta med en hink till klassrummet som vi kan mumsa på under klassrums-och schemafix nästa vecka.
trevlig helg!
kram

Sarasnaran sa...

Jag messar dig. :-)
Kram!

SiS sa...

Apselut kära kollega!

Nina Brajkovic sa...

Dina bilder är ljuvliga, det får mig att vilja avboka visningen idag på radhuset med kvadratmeterstomten :) jag vill också göra plommonsylt, inte göra sylt från Netto!