lördag 15 maj 2010

Hör göken gal om våren...

Jovisst.
Vi hörde den i förrgårkväll.
Alldeles nära.
Jag och J satt på terrassen och drack kaffe och insöp våren.
Men knappt hade vi hört göken säga sitt första "ko-ko" innan maken försvann in i huset, zoooooooom!
Lika fort var han ute igen.
Med en flaska i handen.
"Man måste ta en kaffegök när man hör göken!"
Jo.
Det kanske man måste.
Vår traditionsenliga gökotta blev inte av i år.
Tyvärr.
I sex år har vi träffats i skogen och ätit sillfrukost, lekt och grillat men ifjor fick vi - främst arrangörerna - nog.
Då satt vi i ösregn och huttrade och åt våra sillarumpor.
Vi har nog bara haft tur med vädret en enda gång av de sex!
Vi har lyckats pricka in de absolut regnigaste lördagarna varenda vår.
Lika regnigt som det var i förmiddags.

Blommorna kämpar på i alla fall.
De tycks tycka att regnet är toppen!

E och jag var på loppis i förmiddags.
Premiär!
Med gyttja upp på vaderna stod vi lydigt vid repet och väntade.
Jag förberedde E på att mamma kanske skulle bli tvungen att springa.

Det ville E absolut inte göra.
Så när linan brast tog jag henne på armen och sprang in på loppisområdet.
Ja, det går.
Sprang ju 7,5 km på 38 blankt igår, så man är väl ingen sillmjölke....
Innan det gått 2 minuter - fortfarande med E på armen -var jag lycklig ägare till en vit korgstol (30 kr) och till ett brunt litet trädgårdsbord (20 kr)!
Sen köpte vi 8 barnböcker för 40 kr.
Gick en sväng till men hittade inget mer intressant.
Vi letade efter en bok till E som heter "Nisse går till frisören" (O. Landström) men det fanns inte.
Om det är någon som hittar den på loppis så hör gärna av dig!
Träffade en gammal arbetskamrat, H, som köpt några gamla lampor.
Ännu en gammal arbetskamrat, J, - som idag var loppisförsäljare - frågade H om det var något värdefullt.
"Äsch, nääää" sa H fast jag vet.
Jag vet att han inte köper skräp.
Han kan det där.
Gör säkert en bra affär av sina fynd framöver.....
Nedan syns ett av mina fynd:

Just nu puttrar en köttgryta på spisen samtidigt som en kladdkaka gräddas i ugnen.
Lördag kväll.
Soffmys?
Ja, tills barnen somnat.
Sen blir det vindsröjning.
Jabba-dabba-do.

Inga kommentarer: