söndag 16 maj 2010

Varning för Jemista!

Läser jag på någons blogg från 2007 efter att ha googlat på nötallergi och Grekland.
Jemista är tydligen ugnsbakade tomater eller paprikor som brukar garneras med lite nötter....
Utan att det står någonstans.
I Grekland resonerar man tydligen, enligt en annan bloggare, att lite nötter i maten väl inte kan vara så farligt....Man känner ju knappt smaken (!)
ALLA träffar säger dock tvärsäkert och undantagslöst att man ska avstå från alla former av sötsaker och bakverk i Grekland.
Baklava! Hjäääääääääääääälp!
I o f s bra.
För bikinivänligheten.
Lite trist också.
Jag ska lära mig att säga:
"Íme allergikós stous xiroús karpoús" (=Jag är allergisk mot nötter.)
Jag ska också komma ihåg att ringa min läkare och be att få ett intyg på att jag måste bära en, eller ett par, jättejävlasuperstor adrenalinspruta i handväskan.
Plus ett big-pack med kortisontabletter....

Ändå TUR att det är jag, och inte något av mina barn, som är allergiker.
Karidhi betyder förresten valnöt och fondóki hasselnöt...

1 kommentar:

Stefanie sa...

Närmar sig resan? Hade inte suttit fel med lite sol faktiskt. Benen såg bleka ut på friskis idag. Kram