lördag 8 maj 2010

Serendipity

När jag gick i åttan frågade min klassföreståndare om det fanns någon i klassen som kunde tänka sig att ha en engelsk skådespelare inneboende några dagar.
Det kunde jag tänka mig.
Jag räckte upp min hand och anmälde mitt intresse.
Den engelske skådespelaren och hans tre kolleger anlände sent en kväll med bil (från Göteborg, dit de åkt med färja från England) och placerades ut i några olika familjer.
N, ledaren för teatergruppen från Harrogate, följde med oss hem.
Pappa hade dukat fram ett gigantiskt svenskt smörgåsbord med sill och snaps och vi satt uppe halva natten och pratade.
Det visade sig vara början till en livslång vänskap.
Ytterligare två gånger kom N tillbaka till Sverige med sin "Theatre in education" och bodde även då hemma hos oss.
Vi åkte också till Richmond en sommar och hälsade på N och hans fru G.
Vi hade en underbar semester med våra engelska vänner och vi blev väldigt förtjusta i den engelska miljön i Yorkshire men det har tyvärr inte blivit av att vi åkt dit igen.
Varje jul skickar vi emellertid julkort till varandra och skriver några rader om vad "som hänt".
Överst på sin lilla julgran brukar N och G sätta ett foto av M "like a little fairy", trots att de aldrig träffat våra barn.



Men.
För några veckor sedan ringde N till pappa och sa att de skulle åka till Köpenhamn för att hälsa på G:s bror.
Skulle det vara möjligt att ses?
Vi bestämde ett datum och detta inföll igår.
Jag var lite nervös måste jag erkänna.
Vi har inte setts på 15 år och jag blir extra nervös av att konversera på engelska.
Men jag säger bara WOW!
Det var som om ingen tid förflutit (och ett glas vin sätter fart på grammatiken....)
Plötsligt satt de bara där i vårt kök, dessa två underbara, fina, intressanta och roliga människor och vi hade en fantastiskt trevlig kväll!
Vi bara MÅSTE hälsa på dem snart!


G sa att det var "Serendipity" att just jag räckt upp min hand den där gången i åttan och att just N hamnade hemma hos oss.....

I förmiddags var det dansuppvisning av M på torget.
Tyvärr sov L sin förmiddagslur så det vara "bara" pappa och mormor och moster A som kunde titta på henne, men bilderna vittnar ju om att det var bra!

Sen bjöd kusinerna på lunch.
Kusin J har fyllt 13 och bjöd på (jätte-)schnitzel och annat gott!

Efter lunchen följde kusin E med hem och lekte med tjejerna.
I TVÅ timmar samlade de vinbergssnäckor!
De hade superskoj.
J sneglade lystet på sniglarna och tyckte att vi skulle prova att tillaga dem.
Jag protesterade vilt.
Inte för att jag inte äter sniglar utan för att det är ett helsikes arbete att tillaga sniglar.
Jag fick läsa högt för J ur Per Morbergs kokbok:
"Sniglar är ett sjå. Man plockar dem på morgonen när det fortfarande är daggigt eller när det regnat lite, för det är då de kryper ut. Sen ska de gå på en sallatsbäd i tre dagar och ytterligare två dagar på finkornig sand och bajsa av sig. Sen ska de kokas i vinäger, salt och vatten. Då dör de. Sen ska de pillas ut och kokas tre fyra timmar tills de får en vingummiaktig konsistens. Skalen ska också kokas. Sen är det dags för fyllningen. Jag gör alltid vitlöksfyllning. Enkelt och smidigt - om man har en vecka på sig."(Morberg, Scenen, livet och konsten att laga mat/2009)
Behöver jag tillägga att jag fick maken på andra tankar?
Och jag blev inte speciellt sugen av att se den där snigelhögen i leran (barnen byggde snigelhus med lekplats till de små slembollarna) heller.
Urrrrk.
Serendipity = förmåga att av en ren slump göra en upptäckt

3 kommentarer:

åsa sa...

En lugn och skön helg... precis som vanligt! Nu vill jag se lite bilder och läsa lite om ditt nya jobb!

ps Jag har sett flera ställen som säljer barnfoppa...ds

Unknown sa...

Alltid kul med vänner utomlands!

Och han ser verkligen ut som en teaterledare ska. =)

Fredrik Goldhahn sa...

Visst är det ett riktigt "snigelprojekt" att tillreda Vinbergssnäckor! =) Men hittills ser mitt eget projekt fantastiskt bra ut! Snegla gärna in på Bloggen och följ hur rätten "Vinbergssnäckor med Ramslökssmör" går "från jord till bord"...SlowFood at it's Best! =)