tisdag 27 januari 2009

TANT TRETTIOFEM

Lyssnade som vanligt på P3 i fickradion när jag var ute och promenerade.

Ja, jag har en FICKRADIO.
Ingen MP3.
Ingen ajpådd.
Utan en helt vanlig hederlig gammal fickradio.
Fördel: Den är liten och har otroligt bra ljud.
Nackdel: Jag får bara in P3 och P4.

I P3 Populär pratade kvinnliga programledaren Hanna Fahl och kvinnliga gästen (Maja?) om vad svensken tycker är LYX.
Kvinnliga gästen,Maja, lät väldigt ung på rösten.
Hon inledde med att tala om att
"Hon var helt såååld på mörk choklad med havssalt i, som värsta TANT TRETTIFEM liksom!"
GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR.
Sågning vid fotknölarna.
Jag mulnade till rejält.
J-a snorunge!!!
Vaddå TANT TRETTIFEM liksom???
Kunde dock inte byta kanal - eftersom lilla fickradion fästs med praktisk klämma i byxlinningen under alla fleecplagg och allvädersställ - så jag fick snällt lyssna vidare... SOM EN ANNAN TANT!
(Detsamma gäller volymen. Är den inställd så är den!)

Emellertid var det en väldigt underhållande diskussion och jäntungen framstod alltmer som påläst och humoristisk och sade sådär i förbifarten att hon läst nationalekonomi.
Jag fick väl bortse från det där inledande klavertrampet.
Bland annat berättade hon om en väldigt exklusiv kaffesort.
Det finns en indisk palmmård som bara väljer ut de absolut fiiiiinaste kaffebönorna, äter dem, och sedan tar man hand om de bönorna när de kommer ut den naturliga vägen.
Exklusivt minsann!
Hon drog massor av sådana exempel på företeelser som anses lyxiga.
Man häpnar över vilka sjuka grejer folk betalar för!

Jag glömde nästan bort det där med TANT TRETTIFEM och tänkte att, aja, det är ju en skärpt tjej, tills hon började räkna upp saker som anses speciellt lyxiga att förtära.
"Foie gras, som är nån slags ragu..."
Hapa-hapa-hapa.
Är inte foie gras gåslever????
Hmmmmmmmm.
Njäääää, jag hade nog rätt från början!

Och jag måste bara fråga mig:
Varför anses det "tantigt" ellr "vuxet" så fort man gillar bakning och matlagning???
Är det för att det är så många tanter som lagar mat och bakar i TV, tex
Jamie Oliver, Gordon Ramsey, Paolo Roberto, Nigella, Leila, Mat-Tina, Per Morberg m fl???????

Nä, nu ska jag dra på mig tantnattlinnet och tantspetsmössan och gå och lägga mig.

2 kommentarer:

Nina Brajkovic sa...

Vilken härlig blogg! Jag håller med dig, jag är också en tant!? Enl något slags vuxentest på Facebook är jag 46 år, bara pga kombi och bostadsrätt? Jaja.. Jag tycker det är coolt att vara tant! Heja oss! Jävla foagraaaah!

Unknown sa...

På dem bara!