måndag 4 maj 2009

Ormöga Omphalodes verna

Det känns som en evighet sen sist, men nu är jag tillbaka vid min dator.
Det regnar idag.
Nämligen.
Det var lääääängesen det regnade.
Det behövs.
Inga tvivel om det.
Den senaste veckan har varit fantastisk både gällande väder och aktiviteter.


Vi har:
* träffat kompisar, fikat inomhus och utomhus på nya ställen,
* badat (jo, E och M badade i varsin balja utomhus de tokfiorna!),
* lärt oss cykla (M utan stödhjul och E på liten cykel med stödhjul!),
* lärt oss hasa (L hasar sig fram på rumpan, exakt så som E gjorde, fast L är några månader tidigare!),
* provat en "ny" (vi sprang den ofta förr) löprunda som vi tror är lika lång som den andra om man utgår hemifrån. Den här rundan går genom skogen och det var lekande lätt att springa den i onsdagskväll då vädret var sommaraktigt. Vi kände både två, trots de fem "mördarbackarna" att vi hade orkat springa hur långt som helst! Men det gjorde vi inte eftersom Sommers väntade...
* tvättat och förpassat bärselen, babygymmet, babysittern och gåstolen till vinden... Lite vemodigt faktiskt!
* sorterat ALLA barnens kläder i storlekar!! Jojomensan.
* fått ett nytt favoritprogram på TV2; "Trädgårdsfredag". Som en gottepåse för den trädgårdsnörd jag blivit...

* firat Valborg! Här ovan synes familjen Taikon på väg hem till...

...familjen R som bjöd på grillad korv och valfri dryck därtill!


Jag glömde bort att ta interiörbilder men en bit av familjen R:s drömhus - som de renoverat på i fem år - kan man se bakom alla mammorna...


Pappor på bänk med öl.
Pappor med barn på arm.



Valfri dryck var det ja....



Mina byxor smälte in bra på byggarbetsplatsen...

Barnen hade som vanligt kalaskul. Alla 16, eller hur många de nu var. Svårt att veta. Ungar överallt...
Lilla E kikar misstänksamt mot fotografen...


...eller mot mamma E?

* haft Herrklubb.
Grabbarna började dagen här med smörgåsar, öl och snaps.
Ovan en smörgås med ägg, matjessill, gräddfil och gräslök.

Smörgås nummer två bestod av stekt inlagd sill, hovmästaresås och rödlök.
Bakom skymtar några smörgåsar med kyckling till barnen samt till de karlar som fortfarande i vuxen ålder inte lärt sig att äta sill....


Grönpepparpaté med rödlökscumberland och cornichons.


Rostbiff med remouladesås, torkad lök och coctailtomat (den senare placerad ovanpå mest för syns skull...).


Längst bort i bilden kan man se lilla E som en rosa prick.
Under hela frukosten cyklade hon runt, runt, runt huset.
Undrar hur många km hon la bakom sig....?

Herrarna såg ut att trivas!


En av dagens arrangörer! Skål!


Och så bar det iväg på cykel (tur, ingen hade nämligen fått lov att köra bil!), vidare mot dagens, kvällens och nattens övningar!

* träffat kaniner, katter (andras) och hönor. (Och plockat nyvärpta ägg!!)




* köpt några fler växter.......................................

Varje kväll, när barnen ropats in, har deras fötter varit kolsvarta, kläderna fläckiga av gräs, glass och annat spill och det är härligt!
Häromkvällen orkade jag emellertid inte bada barnen innan de skulle lägga sig så det blev bara en snabbspolning av fötterna. Fem i åtta var E och M i säng. Fem i åtta satt jag i soffan med L på ena armen och ett glas vin i änden av den andra. Robinson på TV. Aaaah. Robinson är min dokusåpa. I love.
Vilken vecka.
Vilken helg.
Snart ska jag börja jobba.
Gnnnnnnn.
Är jag redo för det?

1 kommentar:

Stefanie sa...

Låter som ni har et toppenhärligt med mängder av aktiviteter. Puh att ni orkar med. Låter inte roligt att börja jobba. Är alltid skönt att vara ledig! Själv börjar jag sista kursen för terminen sen är två år avklarade. Kram