torsdag 21 maj 2009

Smultrondag i sta'n!

Vaknade med ett ryck igår natt av kraftigt åskdån och ösregn.
"Neeeej" tänkte jag sömndrucket besviket "inte ställa in stadsbesöket en gång till..."
Men det behövdes inte.
När vi studsade upp vid halvsjusnåret var solen tillbaka.
Bilen var packad och klar - of course - och så drog vi in till sta'n!
Där mötte H och E upp och så gick vi till fina fina parken och styrde stegen mot fina fina caféet.
Caféet öppnade 11, vi var där tio i, så vi hann titta lite på Plantskolan som låg precis bredvid.
Blev dock inte imponerad av utbudet.
Måste vara helt nyöppnat.
Små torra plantor, men välskött för all del.

Blev däremot imponerad av caféets utbud.
Jisses vilka smörgåsar och bakverk.
Jag åt en sillmacka - stekt inlagd sill, kokt ägg och salladsblad på rågbrödsskiva.
En maffig morotskaka och kaffe på det.
Aaaah.


När H skulle ta påtår bad jag henne köpa en kanelsnäcka till E (eftersom hon inte åt sin macka... vilken bra mamma jag är!) .
Hon kom tillbaka med en vetelängd, hehe! (Se ovan)


Lille E stod för underhållningen under fikat.
H hade fått tag i alldeles för stora blöjor och alldeles för stora shorts, vilket resulterade i att han tappade byxorna hela tiden och sprang med rumpan bar.
Det såg så roligt ut!
Det roligaste var dock när han smet in genom de låsta grindarna till Plantskolan och H som ålade sig in genom en smal smal springa efter honom. Hahaha!
Tänk om han hade gått loss på de små torra plantorna i bästa "svenske kocken-stil".... (Mupparna)
Svårt att återge men jag skrattade högt och ljudligt (så fruktansvärt opedagogiskt!) och det gjorde mina tjejer med...
En sån festlig liten kille.
Tyckte inte H.
Just då.
Undrar vad alla de andra 40 mammorna, med bebisar, som fikade samtidigt tyckte....?
Snacka om att smälta in i lattemammornas miljö.....


Efter kaffet halvsprang vi in till city, kollade Lindex och P.OP.
Mina töser är helt malplacerade i stadsmiljö.
Jag säger bara: rulltrappa.
De står och väntar vid kanten och vågar inte ta klivet ut.
Vi får nog träna på rulltrappeåkning.
Hittade inget på Lindex.
Det går inte med 3 barn i släptåg, jag vet jag vet, men man blir ju såååå sugen.
Men det var tur.
Att jag inte handlade.
Mamma ringde nämligen och sa att det låg kuponger i postlådan....


Joggade vidare ner mot stranden och lekplatsen.
Köpte glass och lekte.
Jag skällde på ett barn som inte var mitt, men det var faktiskt befogat.
Först hoppade hon upp på en gungleksak där min E satt, och vägrade hoppa av fast E blev ledsen.
Sen busade hon nåt makalöst på rutschkanan och åkte på allt och alla.
M blev imponerad och hängde på!
Jag sa till H: "Har den flickan ingen förälder???"
Jodå, ett mesigt mähä som stod och upprepade flickans namn så där vagt och oauktoritärt, varpå jag röt till ordentligt åt både okända flickan och min egen M att de skulle sluta åka på småbarnen.
Tror ni den andra mamman reagerade?
Ett litet nervöst skratt: "Nej, så får du inte göra, hihi".
HIHI???
Jag såg inte det roliga i att dunsa rakt in i ryggen på små ettåringar och armbåga ner barn i sin iver att komma först upp för trappan.....


Mitt i mitt rytande hörde jag mitt eget fullständiga för- och efternamn uttalas högt och tydligt!
Jag vände mig förvånat om.
Där stod Stor-N och Lill-N!
Vilken överraskning!
De slog sig ner på vår filt och pratade en stund.
Ja, Stor-N pratade.
Lill-N pratade inte så mycket, hehe.


Vi lämnade lekplatsen, tog farväl av H och E och Stor-N och Lill-N, och körde hemåt.
Men först tog vi en avstickare.
Min bror, som jobbar på ett ställe där man är ledig halva dagen för att man ska vara ledig dagen efter, var som jag trodde, hemma.
Han och hans kompis laddade för fotbollsmatch nerskjunkna i varsin solstol på innergården.
Sippandes på ett glas rosé.
Sött.


När vi stod och snackade kom en bloggerska med familj förbi på cykel.
Kul att se, och prata med, bloggare i verkligheten!
De hade vår hundkusins mamma med sig!
Sedan körde vi hem.
Och satt i bilkö.
Och satt i bilkö.
Var ute och joggade.
Varmt.
Pust.
Såg Sommer.
Fy, vad jag blev besviken på slutscenen.
Riktigt, riktigt besviken.
Hoppas att det ordnar upp sig, att allt var ett förvirrat misstag!


Ser min man och mina två äldsta ute på gräsmattan.
J gräver en grop åt ett fruktträd, M och E har lagt ut filtar, kuddar och paraplyn och gjort en liten koja.
Alla tre har slängt av sig tröjorna.
M och E har turkosa piratbyxor på sig.
De är så gulliga där de springer omkring med sina små putande magar.
Själv tycker man det är så lagom gulligt att springa omkring med putande mage....


Mannen är lätt vinterblek men fin.
Och min.

1 kommentar:

Bettan sa...

Studsar upp vid halv sju på morgonsnåret?

Hmmm studsar ni upp med gott humör?

Jag mer asar mig in köket och letar kaffe.....

Det där med att studsa, jag tror jag ska prova det!