lördag 23 maj 2009

Vi cyklar runt i världen.....

Cykelpremiär för L i torsdags!
Efter en otroligt skön hemmadag med hela familjen - det blev mycket småfix både inne och ute -hoppade vi på kvällen upp på järnhästarna för att ta en cykeltur.
M har ju som bekant nyligen lärt sig cykla utan stödhjul vilket gör att hela family five kan ge sig ut.
Visserligen har vi cykelkärra också men det är TUNGT.

Helt spontant klev vi in på en av byns bästa krogar.
Utbudet är ju enormt på den här orten....
Först satt vi på uteserveringen men så fort solen försvann beslöt vi oss för att flytta in.
Vi beställde en stor sallad och ett stort fat med nachosköttfärs-mojs och så åt vi alla från samma fat.
Supermysigt!
Och eftersom bilen stod hemma i garaget kunde mamman och pappan dricka varsin tjeckisk öl till maten (!)
Precis när vi kom hem igen kom de första regndropparna.
Det kan man kalla tur.
Att vi hann hem innan regnet blötte ner oss alltså.
När barnen somnat satt vi i flera timmar ute på terrassen och tittade på regnet, lyssnade på åskan, drack vin och SMYGRÖKTE.
Precis som vi gjorde på den "gamla goda tiden"...
På "den gamla goda tiden" bodde vi i en stuga på 48 kvadratmeter.
Det var en väldigt mysig stuga.
Och otroligt välplanerad.
Den kändes inte så liten som den faktiskt var.
Vi hade en mysig uteplats där också och den utnyttjades nästan hela året.
Om det var dåligt väder inför ett kalas eller en fest plastade vi in hela verandan i byggplast, haha!
Blev hur varmt som helst.
Sån't satt vi och nostalgipratade om i torsdagskväll.
Dumt nog.
Man ska ju inte sitta uppe och uggla som en annan tonåring när man har tre små kids.
Precis när jag lagt mig kom den första dottern inknatande med napp och snutte.
Sen kom nummer två...
Tja.


Igår var jag och E ute på en lååååång cykeltur på förmiddagen.
Vi köpte tyg, växter (joho!) och sill (till dagens Gökotta).
På eftermiddagen tog vi bilen och var på många ställen här i byn.
Sista anhalten var City Gross.
Två vagnar.
Kalas imorgon.
Say no more.
En "liten" pool slank visst också ner av bara farten...
(Vi köper en ny varje år. Ingen orkar stå och göra rent en uppblåsbar plastpool framåt höstkanten...)

Gökottan idag.
Den sjätte i ordningen.
Den blev blöt.
Vi brukar vara 10-12 familjer som äter sillfrukost, går tipsrunda, leker och grillar korv.
Idag var det arrangörsfamiljen, vår familj och ytterligare en.
Precis när vi stod startklara på våra cyklar, ringde A och sa att vi skulle ställa in.
"Jaha" konstaterade vi.
"Hur säger vi detta till M?" undrade J och jag med gemensam blick ut på M som stod redo med högerfoten på pedalen...
A ringde igen innan vi hann säga något.
"Vi kör ändå!"
Och det gjorde vi.
Men vi skulle tagit BILEN!
Dels blev M jättetrött av att cykla så långt och dels så regnade det HELA TIDEN under cykelfärden!
Vi kastade i oss frukosten på regnvåta picknickfiltar, ungarna klagade att de frös och nej, detta blev inget bra.
Och till råga på allt trillade M när vi cyklade hem så jag fick cykla i ilfart hem med en sovandes L i barnsitsen, för att hämta bilen och möta upp!
Men det var inget farligt fall.
Hjälmen fick dock en spricka så det var tur att hon hade den.
Å andra sidan vet man ju numera vilken kraft som ska till för att skada huvudet rejält. Hu!



När vi kom hem hade regnet upphört.
Det har väl inte regnat på hela dagen...
Vi har pysslat och fixat på terrassen och jag har börjat förbereda morgondagens kalasmåltid.
Varför har ingen hejdat mig???
Jag har och göra imorgon vill jag lova...
Men gott ska det bli!


Nu är klockan så där mycket igen.
Robinson var bra.
Jag gillar Robinson.
Det är en bra så kallad dokusåpa.
Liksom Stjärnorna på slottet eller Mästarnas mästare.


Men jag är fortfarande besviken på Adam sedan i onsdags.
Adam Sommer - skärp till dig!
(Ja, jo, jag vet att det inte är på riktigt, men jag liksom...rycks med....)

4 kommentarer:

Stefanie sa...

Såg er och era gigantiska vagnar med. Det vi handlade så fjuttigt ut i jämförelse. Håller med om restaurangen i byn. Har riktigt god mat!
Nu väntar sängen!

Katarina sa...

Vi ser fram emot kvällens middag, det känns som att det blir gott! Tror jag äter frukost och inget mer, så orkar jag mycket! Så modigt av er att ge er iväg i går, när F ringde bestämde vi oss för att ha mysfrukost inne..! Varmt och gott! Kram Katarina

A-K sa...

Det ser härligt ut - trots regn och rusk! Kram på dig!

Sarasnaran sa...

Lämnat svar. =)
http://sarasnaran.blogg.se/2009/may/ny-bikini-saljes.html?