tisdag 12 maj 2009

Rösten

Bebis i pyjamas I.
Bebis i pyjamas II.
Barnen har varit sjuka i en vecka.
Feber som gått upp och ner, hosta som är riktigt rosslig och otäck.
I söndags var vi på jourcentral för att kolla att de inte hade begynnande lunginflammation eller nåt annat obehagligt.
Det hade de inte.
Pust!
Jag tjatade mig dock till en stor flaska medusin.
Min bästis A lärde mig knepet.
Att tjata till sig "riktig" hostmedicin alltså.
Bisolvon och sån't receptfritt mög duger inte.
Men nu har vi riktiga grejer.
I fredags kväll skulle vi - äntligen - hem till några av våra bästa kompisar, ovan nämnda A och hennes sambo F, för att planera midsommar.
Inför nyår var det omöjligt att få till ett planeringsmöte, alltid var det något av våra tre eller deras tre barn, som blev sjuka.
Nu såg vi det som uteslutet att barnen skulle bli sjuka eftersom det är vår. (???)
Fick vi rätt?
Nä!
Struntade vi i det?
Ja!
Det höll på att haverera helt eftersom våra två yngsta hade feber - fast lite feber klarar man - men så blev A:s och F:s yngsta akut dålig.
När A ringde mig var hon gråtfärdig:
"Vi har friterat filodegsknyten hela natten!"
Men så visade det sig att lilla I inte var så dålig som befarat.

Friterade filodegspaket med fetaost och persilja.
MUMS!

Mums?


Turkisk afton, jajamensan!


Varmrätt: Turkiska kebabspett med bulgur, yoghurtsås och myntasallad.


Jättegott!


Efter middagen skulle F "bara visa J något".
Vi undrade vart de tog vägen...
Hmmmm, när vi kikade ut genom köksfönstret såg vi att Baden-badenstolarna fått sällskap....

Dessert: Tärnad mango med yoghurt och krossade kardemummafrön, kaffebönor och råsocker.
Annorlunda kombination som gick hem hos alla utom värden... och barnen, men de fick å andra sidan vanlig glass...
Om midsommar blev planerad?
Tjaaaaaaa.
Ordentligt tydligen eftersom vi inte var hemma förrän strax innan 2!!!!!
Underbart trevlig och god kväll!!!
Hade nytta av den långt in på lördagen....


På lördagen bjöds vi till 12-årskalas hos den här unge mannen, tillika kusin till våra barn.


Grillat med tillbehör, dajmtårta och annat smarr!
Bra/smart planerad helg!
Vi slapp laga middag både fredag och lördag...
Sitter med datorn framför TV:n och slölyssnar på schlager.
Hade faktiskt missat det om det inte var så att E ringde tidigare och bjöd hem mig för att titta tillsammans.
Supertrevlig idé men nej, det funkade inte ikväll.
Det har varit påfrestande med barnens åkommor och dessutom ska vi iväg imorgon på liten semestertur med svärmor så jag måste packa.
Ja, just det.
Så var maken och jag ute och sprang.
Ikväll istället.
Skönt.
Inte alls tungt.
På lördag ska vi springa stafett (!)
Galet.
Jag vet.
Men det var ett lag som saknade två personer.
Så de ringde oss.
Tur.
För jag är så "fit".
Sa i alla fall en f d arbetskamrat som jag träffade på förmiddagspromenaden idag.
"Du har blivit så 'fit'"
Ja, man tackar!
Jag tycker om dig G!!!
Snart är vodka-limen slut.
(Fin ursäkt att få ta en drink en tisdag som jag sms:ade till N innan...)
När är det häringa schlagerprogrammet slut egentligen?
Aha.
"Start voting now!" skrek programledarna nyss.
Nej, jag röstar inte på någon, inte ens på Rösten.
Men det får jag väl ändå inte förresten?

1 kommentar:

katarina sa...

Åh, vilken vardagslyx att ta en drink en tisdagkväll! Det kan jag sakna..! Hur gick det förresten, kvalade Sverige in? Kram/Katarina