tisdag 3 augusti 2010

Magnifik Måndag

När man är van vid 8 är det svårt att vänja sig vid 4.
Semesterveckor alltså.
Det gäller därför att utnyttja tiden maximalt.
Igår kväll var vi hembjudna till familjen på Strandvägen (Jodå, precis så flott som det låter...)
Maken och jag höll stilen i långklänning och långbyxor medan värdparet och deras närmsta grannar var lite slafsigt klädda i shorts och liknande STRANDkläder... (AHA-A-a-a.....?)


Jordgubbsbubbel och diverse smarriga skaldjurstilltugg inledde denna angenäma afton.
Till och med ett litet bröllop fick vi vara med om...
T ville pussa E men hon knep ihop munnen och tvärvägrade. (Mammas tös! Duktig flicka!)

Sen bjöds det på kräftor.
Mums!!!
Egenhändigt fångade samma dag (27 st noga räknat) och en hel del köbe...
Men alla var kokta i samma spad enligt konstens alla regler.
Och de var förträffliga!!
Till snapsarna sjöngs i vanlig ordning - som sig bör bland alla dessa jägare - både skogsvisor och jaktvisor. (Trodde i min enfald att det var samma sak men fick en lång utläggning om skillnaden mellan dessa visor och att man minsann tentar av en 5-poängskurs i Jägmästarutbildningen i konsten att sjunga lämpliga snapsvisor. Nja. Det är nog inte riktigt sant. Men hur kommer annars sån'a sånger som "Vitsvansade hjortar..." till....?)


Kvällen gick, barnen lekte och lekte och lekte, vi vuxna satt och åt och drack och satt och drack och drack lite till.
Våra tre flickor slocknade utmattade och lyckliga lite varstans i huset och plötsligt när vi satt där härligt nerbäddade under filtar och tjatade om ditt och datt vände sig J mot mig och sa :
"Vi kanske ska ringa taxi....?"
J ringde taxi, höll luren mot örat ett tag utan att säga något och såg med ens väldigt snopen ut medan han utbrast:
"Det var en telefonsvarare! Det var stängt! Vad är klockan?"
STÄNGT!!!
Men va fan?
Vad är det för en håla vi bor i??


Klockan var HALVTVÅ!!
Konstigt att man var lite fniddrig.....
Jahapp.
Jag sket liksom i vilket, taxi eller inte.
Jag hade kunnat somna där jag satt.
Utan problem, haha.
Så det var bara för värdparet att bädda ut sofforna...



...och så blev det även frukost på Strandvägen...
Jag och J höll fortfarande på stilen.
Långklänning och långbyxor.
Dock såg man väl kanske något mer tilltufsad ut i frisyren och skrynklig i tyget...


L väckte mig 7 - lovely - och då hade jag väl sovit i ca 4 timmar.
Men man är ju van.
Sedan kom de andra smygande, en efter en.
När jag väckte M (JO, JAG FICK VÄCKA HENNE!) blev hon mycket förvånad:
"VAAAA?? Har vi sovit över??"
(Ja, dina föräldrar är fullkomligt ansvarslösa och har noll koll. Säger man inte. Utan låtsas att allt är planerat...)


Och som om inte det var nog.
Att vi sov i värdfamiljens sängar och drack av deras morgonkaffe och åt av deras frukostäggröra med bacon.
Nå, vi fick dessutom låna familjens samtliga cykelekipage för att kunna ta oss hem...
Sen cyklade jag - i långklänning givetvis - med E och M i cykelkärran till kompisarna de bestämt med igår.
Cyklade hem.
Putsade alla fönster, invändigt och utvändigt.
Tog fyra timmar.
Och jajamensan.
Klänningen var forfarande på.
Va fan.
Då var det ju liksom inte lönt att byta...
Dessutom har jag så in i.... med tvätt efter alla semesterveckor.
Varför inte sköta de hushållsnära tjänsterna med lite stil och klass...


Hann även pyssla till en liten tvätthörna för sandlådehänder....


Någon som längtar efter en egen häst???


Vatten och nyrepat gräs till den lille pållen.....
Och nej.
Klänningen ligger i tvättkorgen.
Jag har mjukisbrallor.
Sista mordet för den här sommaren kommer snart att ske.
I Midsomer alltså.

Inga kommentarer: