torsdag 2 april 2009

Ajajaj

Ett par nya jeans hänger i min garderob.
Ett par nya tuffa.
När jag provade dem i butiken kunde jag höra mammas röst inne i huvudet:
"Men ska du köpa jeans med hål i???"
Japp.
Såna jeans blev det.
Matchar min nya jeansjacka perfekt.
Kanske för perfekt?
Uniform?
Men "rätt" är de i alla fall.
Eftersom barnens 16-åriga kusin sa att hon också köpt såna...

Kusin M passade barnen igårkväll så att J och jag kunde jogga en runda.
En liten runda på 7,3 km.
Inget mesande som Carolina Gynning skulle ha sagt.
Vi började med att gå raskt i 4 minuter för att därefter jogga de återstående 42.
Det känns idag kan jag säga.
Ajajaj.
Framförallt känns det varje gång jag böjer på knäna.
Och det gör jag ett par 100 gånger om dagen.
Plus att jag var på torsdagspasset ikväll.
Beach 2009.
Here I come!

Tog bara en kort promenad idag.
Till vårt tyschka varuhusch.
De sålde löparskor för 169 kr!
Jag köpte mig ett par.
Faktiskt.
Trots att jag är misstänksam mot alla såna där billiga hittepåmärken.
Är uppväxt med billiga hittepåmärken.
På lågstadiet när alla andra fick moderiktiga Zalomonryggsäckar fick jag - och alla andra nördar - nån billig plagiatväska från Ullared.
På mellanstadiet när alla andra fick moderiktiga Levisjeans fick jag - och alla andra nördar - andrasorteringsLevis med avklippta lappar från Engelbrektsboden...
Pappa har aldrig köpt nåt "vanligt" känt märke när han köpt elektronikprylar, kläder eller nåt annat - MEN en gång fick han mig att köpa ett par billiga löparskor som inte var av något känt märke.
Och de var jättebra!
De bästa jag haft tror jag.
Eller så har jag glömt hur det egentligen var...
I vilket fall.
För 169 kronor kan det ju kvitta.
Ska prova dem på onsdag då nästa löprunda ska göras.

På tal om märkeskläder.
EN gång, för 20 år sen, tjatade jag mig till en jeansjacka av märket Crocker.
Mamma ville att jag skulle prova andra, billigare jeansjackor, men jag ville så gärna ha just den.
Jag fick den.
Min mamma är väldigt snäll.
Men oj, vilket stort hål det måste ha blivit i stackars mammas plånbok.
Jackan kostade 600 spänn!
Det är mer än vad jeansjackan jag köpte för en vecka sen kostade!

Den ugnsbakade forellen blev jättegod!
Tyckte jag.
Och fyra till.
Fyra katter alltså.
Barnen tvärvägrade.
J provsmakade och sa: "Nja, jag är ju inte så förtjust i den här laxsmaken..."
Nähäpp.
Synd om er.
För jag fyllde nämligen forellen med pressad citron, smör, dill, salt och citronpeppar, lindade in den i folie och bakade den i 175 grader varm ugn tills termometern (stack in en köttermometer)visade 56 grader.
Parfait!
Kokt potatis och en kall sås gjord på gräddfil, majonnäs och dill till det.
Jag förstår inte hur man INTE kan gilla det?

Idag blev det "snabbmat".
Stekte kotletter, potatisarna som blev över från igår, gjorde gräddsås på stekskyn, ugnsbakade några morötter och palsternackor med olivolja, grovt salt och timjan.
Hmmmmm.
Jag är nog lite hungrig.
Får ta en banan innan jag går och lägger mig???
Eller varför inte ett glas vin?
Blir så hungrig efter träningen.

Idag, efter korta promenaden, tänkte jag slå mig ner på terrassen och sola.
Idag, efter korta promenaden, tänkte L inte alls sova lika länge som hon brukar.
Hon är jätteförkyld så jag ville inte att hon skulle vara utomhus längre än nödvändigt.
Men det går fint att sitta inne och glo på solen också...
Torsdagar är verkligen den dag i veckan då jag bara stressar runt.
Så jag tänkte att lite avkoppling i solen skulle vara välgörande.
När jag läser "Min mammadag" i Mama-tidningen undrar jag om de mammorna som blir intervjuade verkligen talar sanning?

De brukar skriva så här:
"7.30: Jag vaknar, går upp, väcker barnen."
JAG HAR ALDRIG VÄCKT MINA BARN!
"8.00: Vi äter frukost tillsammans."
OK.
"9.00: Lämnar barnen på dagis, köper en kaffe, kommer till jobbet/går hem och jobbar/är föräldraledig."
"9.30: Kollar mina mail, tar det lite lugnt, läser tidningen..."etc.
Eller hur?

Så här ser tex. min torsdag ut:

6.00: går J upp, då är M och L redan vakna och M har själv startat Barnkanalen.

6.50: väcker J mig, senast.

7.00: börjar vi äta frukost, då kommer också E upp. Efter frukosten, övergår vi till påklädning, tandborstning och tjat om att vi måste skynda oss. L får kanske välling om inte fått det vid 5-tiden...Jag kanske stoppar i en tvätt.

8.00 (om vi har tur): Lämnar de två äldsta hos dagmamman. (De är där 5 timmar, 3 dagar i veckan.)

8.15: L får gröt, jag plockar undan frukosten, bäddar sängar och plockar i största allmänhet.

9.00: Skötning och pyssel med L, tömmer tvättmaskinen, stoppar i en ny, viker ihop och stryker torr tvätt.

9.30, 10.00: Lägger L i vagnen, tar en promenad.

11.30: Hemma igen, duschar, sminkar mig kanske, gör lunch, äter lunch, läser posten. L vaknar, pysslar med henne, mer hushållsarbete.

13.00: Hämtar hos dagmamman, kör hem.

13.15: Ger L middag, byter blöjor på L och E.

14.00: Lämnar M på barntimmarna.

14.10-15.10: Kör och handlar med L och E, kör till återvinningen och slänger 100 000 förpackningar, tidningar och glas.

15.10: Bär in och ställer alla varor på plats, gör enkelt mellanmål, förbereder middagen.

16.00: Hämtar M på barntimmarna.

16.10: Börjar laga middagen...Ibland lägger jag L innan.

16.30: J kommer hem, lägger L om jag inte gjort det, sen äter vi middag.

17, 17.30: Undanplockning av middag. Duschar eller badar barnen. (Ikväll klagade M på att hon var alldeles schampig på axlarna när hon kom ut ur duschen. Jag älskar alla nya adjektiv. Och alla nya verb, som att "pärla"...)

18.00: Bolibompa (Jag förbereder morgondagens frukost, hänger fram barnens kläder, packar väskor och myser med barnen i soffan.)

19.00: Jag går på Friskis & Svettis. Ensam.

20.05: Kommer hem, skyndar mig att duscha, för L vill bara vara med mig. Ger henne välling, pysslar lite med henne, försöker lägga henne...

22.10: Pust. Dricker ett glas vin och bloggar.

22.23: Bör stänga av datorn och gå och lägga mig.

1 kommentar:

katarina sa...

Var glad att jeansen passar - de är ursnygga!!! Jag får nöja med med de få som passar just nu, och de är inte lika snygga... :) Kram!