söndag 19 april 2009

Det våras

I fredags tyckte M (som vanligt) att det var uuuuurtrist att vara hemma med mamman och systrarna hela dagen.
Jag förklarade (som vanligt) att de flesta barn är på sina dagis eftersom deras mammor och pappor jobbar och att vi är hemma för att jag är mammaledig etc. etc.
(Den här diskussionen har vi allt som oftast... Det var ju lite annorlunda när M själv föddes. Plötsligt skulle nästan alla kompisar också ha barn och vi var många som gick hemma samtidigt!)
Jag föreslog att M kunde ta och vårstäda lekstugan.
Till min förvåning nappade hon glatt på förslaget!
Dammsugare med förlängningssladd drogs ut, såpavatten, fönsterputs och trasor likaså.
Hon fejade och putsade så det stod härliga till!
Och resultatet blev jättebra.
M har nämligen inte ärvt det minsta ordningssinne från sin mamma så jag blev uppriktigt överraskad...
Efter ett tag ville E också vara med och städa.

Resultat: Urballning.
Natten mellan fredag och lördag sov jag över hos mamma.
Anledning till att man gör det när man snart är 34 år och har ett eget hus med en egen familj i är:
* att man ska gå upp 3.45 för att åka till stor försäljningsplats och kränga grejer.
Vi har vårrensat i garderober och skåp...

Här syns mamsen i full färd med att packa upp "varor".
Klockan är ca 6.30.


Ovan: Brorsan och sambon tuggar i sig ägg&bacon-mackor!
Jag sålde riktigt bra!
Så bra att mamma och jag, efter att vi packat ihop det lilla vi inte fick sålt, var tvungna att ta ett varv på sta'n.
Märkligt.
När jag har tid att titta på kläder och har pengar i plånboken, ja då hittar jag inget!
Som Emil i Lönneberga ungefär:
"När jag inte har några pengar - då kan jag inte köpa sockerdricka.
När jag har pengar - då får jag inte köpa sockerdricka.
När i hunnan ska jag då dricka sockerdricka????"
Det är volanger på allting.
Det är fint med volanger.
Om det inte råkar vara så att man har volangit hår.
Jag har volangit hår.
Följdaktligen kan jag inte ha volangiga kläder.
Då ser jag ut som en julgran.
Men till sist hade jag jaktlycka.
Jag köpte en jättefin blå klänning, med blommor i rött, orange, grönt och gult.
Den var JAG.
Vi ska på grisfest framöver så när jag kom hem visade jag klänningen för J samtidigt som jag sa:
"Den här tänkte jag ha på grisfesten."
Han svarade:
"Ja, den var ju grisig, hö-hö......."
(????? Eh. Va???)

Efter den korta shoppingturen fick vi skynda oss hem.
Vi var bortbjudna till familjen S!

Här skålar jag i skumpa med det gulliga värdparet.
E hade gjort en massa goda tilltugg, små krustader med skaldjurfyllning och röd kaviar, grönsaksstavar och chips med dipsås. Farligt gott!


Familjen A/R var också med.
Lilla L tackar K för den fina vagnen vi fick av dem.
Den har vi provat idag!
Jättebra!
L hade en av M:s "avlagda" klänningar på sig, och E:s "gamla" jacka och mössa.
Tänk så fort tiden går, snyft, man får en liten nostalgitår i ögonvrån...
Och L kommer att hata oss och undra varför hon bara fick ha ärvda kläder... Och vagnar...

Tre trallande jäntor sprang barfota ut och in...
Visst är det vår men barfota, jaja, det kvittar ju vad man säger...


Varmrätten åt vi inomhus för det blev kyligt så fort solen försvann bakom trädtopparna.
E och F dukade fram hembakt bröd, goda ostar, pasta med stora räkor, vitlök och spenat (och grädde gissar jag...).
Det var så gott så gott...

Barnen fick chokladpudding till dessert medan vi vuxna åt tobleronemousse.
Ja, vad ska man säga?
Smarrigt så det förslår!

En mycket trevlig kväll!
Det är precis som att alla människor kryper fram ur sina vintergrottor och törstar efter samkväm så fort det blir ljusare tider.
Våren är en härlig period!

Efter ett par, tre goda drinkar (vissa med vällingsmak) fick alla mammor och pappor (inte värdparet förstås!) samla in alla sina ungar - och strumpor och andra kläder och nallar och nappar - och stuva in dem i taxibilarna som körts fram.
Som på den gamla goda tiden.
Skillnaden mot då är att man nu är hemma redan runt elva på kvällen och har en massa små knyten att bära in och stoppa om...
Fast lika glada i hågen är vi. Som då. Ändå.
If you know what I mean.

Ormögan blommar och lammöronen börjar ta sig.
Idag har vi städat, tvättat, storhandlat, varit på barnkalas, tittat på fotboll, grillat den första karrén för året och gjort den första rabarberpajen (på fjorårets rabarber dock!).
Just pajen har jag suttit och svullat i mig under tiden jag bloggat.
Som om det inte räckte med svulleri igår liksom...
Äsch.
Det våras.

2 kommentarer:

katarina sa...

Viken härlig helg ni verkar haft! Har M tråkigt nån mer dag får du gärna ringa - E gillar sin kusin och vill gärna leka! Kram!

Stefanie sa...

Hej! Såg dig nyss på Skånskans hemsida! /Stefanie