måndag 6 april 2009

Påsklovspyssel & Perennbegär

Den här veckan är det Påsklov.
Det innebär att alla barnen är hemma hela veckan.
M har redan gåt bet på att få tag i lekkamrat.
Hon är djupt besviken.
Ingen kan leka idag.
Jo, farmor hade tid i eftermiddag.
Pust.

Mammas lilla smultron!
Igår skulle jag med pedagogik och list försöka få i barnen lite grönsaker.
Trots att jag äter mer grönsaker per dag än fem vegetarianer tillsammans (helt ogrundat och ovetenskapligt påstående...), så är mina barn (och min man) måttligt intresserade av vegatabilisk föda (förutom frukt!)
De fick själva pyssla och fixa med en rotsaksgratäng (bara barnen, inte mannen) och de var så stolta när jag satte fram den färdiga produkten på matbordet.
Hmmmm.
De smakade i alla fall på den.
Sedan åt de bräckt kassler med ketchup.
Men skam den som ger sig!

I lördags hittade M det här vårtecknet i skogen!
Härligt!

Senare samma dag åkte sommarkläderna fram och så här fina väntade flickorna in middagsgästerna!


Familjen från storsta'n samt lillebrors sambo satte sig till bords.
Hundkusinen satt under bordet och väntade på att någon skulle råka spilla...
(Lillebror var och spelade handboll hela dagen och kvällen och kunde därför inte vara med. De förlorade och får tyvärr inte avancera till Allsvenskan, men lillebror blev matchens lirare med sina 11? mål! Grattis!)
Vi bjöd på toast med räkröra, rådjursstek med krämig chääääävrepotatis och fryst cheesecake med hallon. Mums!
En mycket trevlig kväll!
När gästerna hade åkt hem och jag var inne hos M för att stoppa om henne - vid midnatt ungefär - satte hon sig rakt upp i sängen, samtidigt som hon sökte något med sömndrucken blick och mumlade:
"Var är E?? Var är E??" (Hundkusinen)
Jag förklarade att hon åkt hem.
"Jaha", sa M och föll ner på kudden och somnade bums.
Katterna är inte vatten värda längre.
Dessutom jagade E upp en av dem högt högt upp i ett träd....
I fredags provade jag löparskorna.
Dock icke genom att springa utan genom att gå en promenad med barnvagnen.
Skulle aldrig få för mig att springa MED barnvagnen.
Löpning är en sak, barnvagnspromenad en annan.
Dessutom skulle det se urlöjligt ut om jag joggade med vår praktiska Briovagn.
Jag kan väl förstå det om man har en chic "joggingvagn" á la kändis och bor i sta'n...
Men hur skulle det se ut om jag struttade runt med....nej, tanken är som sagt skrattretande.
"Aaah, der schpringer den dera gretchen mit eine paren skoren der tyschka schupermarketen, ser schön, danke, bitte, mit kindervagnen, hahahaha!"
(Ja, jag kan ju inte tyska, men jag kan ju tänka mig hur det skulle låta. Och fråga mig inte varför just nån tysk skulle kommentera detta, det var bara dök upp i huvudet liksom...)
På bilden ovan flankeras nya löparskorna av nya tuffa jeansen.
Hoppas att det snart kommer ett tillfälle att få använda dem!
Och förutom att jag längtar efter ett tillfälle att vara lite jeanstuff så sitter jag också och väntar på att de ska dimpa ner i brevlådan.
Inte jeansen då utan perennkatalogerna.
Alla dessa utskick från närliggande plantskolor och växthus med färggranna bilder på vackra blommor som bara väntar på att jag ska komma och hämta hem dem.
Har redan skrivit en lista - otippat... - på favoriterna.
* Stenkyndel, Calamintha Nepeta. Köpte EN i fjor och den doftar UNDERBART. Måste ha flera!
* Vanlig kantnepeta och lavendel har jag redan men ska fylla på.
* Fler lammöron. De bildar så härliga kullar av sina silvergröna ludna blad.
* Fler höstanemoner.
* Och en nykomling, vitmalört, ska jag satsa på. Fint bladverk och bra höjd.
Och massa, massa mer...
Ho-ho!
Kom nu då!
Nej, nu får jag allt påsklova lite med barnen.
Solen är framme.
Härligt.
Ska gå ut och peta ner en utblommad minipåsklilja i jorden...