onsdag 15 april 2009

Springtime


Igår kom det ett!!!!!
Reklamutskick om perenner alltså.
Ett mellanmål och två små sömniga barn senare så zoooooom, lämnade vi orten och susade iväg till annan socken som har stor och fin plantshop!
Plan(t)enligt somnade de två yngsta i bilen så att jag och stortjejen kunde ströva ostört i solskenet och botanisera.
Några lammöron, höstanemoner, anisisoper och brudslöjor slank ner i shoppingkärran.
Det visade sig att stenkyndel, som stod högst upp på min önskelista, var riktigt svår att få tag på.
Typiskt.
Plantshopföreståndaren hade försökt beställa den hos tre olika odlare men ännu inte fått något positivt svar.
Typiskt igen.
Men lite kul också.
Nu blir det liksom en sport att få tag i den!
Vitmalört fanns inte heller, men den skulle komma om ett par veckor.
Har i och för sig aldrig sett den i verkligheten men nu måste jag ju åka dit igen.
Stackars mig :)
M, som har fått en egen pallkrage som jag fyllt med jord, valde fröpåsar med ringblommor, astrar och Flitiga Lisa.
Dessutom tog hon en gräslök, för hon vill ha "alla kryddor", och så fick hon en perenn av plantshopägaren.
M vill ju så fröna direkt, men liksom mormor så sa plantshopägaren att vi bör vänta i alla fall två veckor så att risken för frostnätter är borta.
Efter gårdagens middag var vi ute i kvällssolen och planterade.
Så ljuvligt.
Det var riktigt varmt.
Det var verkligen en försmak på vad som komma skall.
(=Springtime 1)
Jag går minst en rundtur i planteringen varje dag för att se om något växt litegrann och för att rycka ogräs.
Riktig pensionärsvarning alltså!
Men det är min yoga eller meditation eller vad folk nu gör för att varva ner...
Ikväll är det dags att för tredje onsdagen i rad, att snöra på joggingskorna.
(=Springtime 2)
Vi sprang en minut snabbare förra veckan än första gången.
Hur ska det gå ikväll?
Maken har en otäck - och stor - blåsa under foten.
Men det som inte dödar det härdar.
Kan också tala om att vi sovit kungligt den senaste veckans nätter.
Alla barnen - peppar, peppar, tvi, tvi och ta i trä - har sovit fram till sex, halvsju!
Härligt härligt!
Har till och med vaknat flera morgnar med huvudvärk?
J säger att det är för att jag sovit för länge, att jag inte är van vid att sova 6-7 timmar i ett sträck!!!
Nu ska jag ta dagens första rundtur.
Zoooooooooom.

2 kommentarer:

åsa sa...

Jag tycker det låter som helt underbar meditation, att pyssla i trädgården. Jag ska åka upp till min lilla stuga och kolla hur min trädgård ser ut....

Flitiga ni är som springer

Sarasnaran sa...

Grattis till sömnen! =)