onsdag 1 april 2009

Sovet kommer tillbaka?

Efter en lång period av sömnlösa nätter för min del, känns det nu som om "sovet" kan vara på väg tillbaka.
Sexåringen, som sedan drygt sex år tillbaka, haft för vana att vakna vid sextiden varje morgon brukar försvara sin morgonpigghet med att "sovet är slut"....
Nu är det emellertid inte hon som är orsaken till min sömnlöshet.
Nej, det är lilla L.
En gång i timmen minst vaknar hon och skriker.
Igår morse var jag ett vrak.
Ni vet, likblek, svarta ringar under ögonen, irriterad för minsta småsak mm.
Efter inrådan från bvc lyfte vi därför in L:s säng i hennes eget rum igårkväll.
(Detta har maken tjatat om i några månader! Både M och E flyttades vid 6 månaders ålder och sover hel natt sedan dess.... )
Bvc-sköterskan påstod nämligen att L vaknar av minsta ljud, typ snarkningar (makens går inte av för hackor!) och fjärtar (DET kan minsann inte vara mina, sån't gör väl inte tjejer???).
Andra ljud förekommer inte i vårt sovrum just för tillfället, hahaha!
Sömn går före allt.

Trots att jag var så fruktansvärt trött, tog jag L och E i syskonvagnen efter lunch för att ta en stärkande promenad i det ljuvliga vårvädret.
M var hos en kompis.
Lilla L satt upp och kikade nyfiket på världen som rullade förbi.
Jag har liksom glömt att hon kan sitta.
Hon ÄR ingen ryggradslös amöba längre.
Jag missar hennes utveckling...
Men tänder har hon inga än så länge.
Hon var så söt där hon satt med lilla rödvitrandiga P.OP-luvan som envisades med att kasa ner framför ögonen hela tiden.
E ville gå själv - mycket bra - och sa flera gånger, "Mamma, nu e de upptaget!".
Va???
Sedan kom jag på att hon menade: "Nu är det uppförsbacke!"
Gulligt.
Häromdagen när vi var på ICA och skulle handla blöjor till L (eller rättare sagt BYTA eftersom hennes pappa handlat fel storlek...) så gapade hyllan tom precis där L:s storlek finns.
E tittade på mig, skakade på huvudet och sa uppgivet men ganska högt på sin klingande skånska och skorrande R:
"Ååååh, dåu fåur vi åuka ti sitty gRRåsss!"

Snart ska jag och L ge oss ut på dagens promenad.
Inte lika fint väder idag dock.
Men vi ska mest gå i affärer.
Systembolaget ska föräras ett besök bland annat.
Gäster på lördag.
Måste handla finvin.
Tänkte också titta på ett par jeans.
Jo, jag behöver ett elfte par...
Som matchar min nya våriga jeansjacka.
Fick presentkort i julklapp som jag tänkte göra slut på...

Ikväll blir det ugnsbakad forell.
Jipppiii.
Sa familjen inte.
Det är visst bara jag som gillar fisk.
Men jag förhörde mig i fiskaffären om hur jag ska göra.
Hoppas det blir gott.
Och familjen kan äta pannbiff från igår om inte dagens rätt faller dem i smaken.
Så det så.

Ikväll är det premiär.
JOGGINGpremiär.
Vi har ordnat barnvakt.
Jag och maken ska ut i joggingspåret en kväll i veckan.
Man måste ju göra saker tillsammans läser jag i alla tidningars relationsspalter.
Ska bli skönt.
Jag älskar att jogga.
Får se om jag är av samma åsikt imorgon.

Nej, plikten kallar.
=L.

Och jo, JAG har sovit som en stock hela natten!

3 kommentarer:

Bettan sa...

11 par jeans, min kära Kristina nu bryter du jeanslagen sansa dig kvinna!

åsa sa...

hm, hade jag och S fått lite tillsammans tid hade vi nog inte joggat...
Jag hoppas verkligen att sovet kommer tillbaka.

Nina Brajkovic sa...

Jag älskar din blogg! Jag blir så glad! Och 11 par jeans låter helt normalt i mina öron!