söndag 31 januari 2010

Som ett mini-sportlov....

Igår började vi dagen med frukostmöte hos J:s bror med familj.
Ett skönt och avslappnat sätt att umgås.
Så avslappnat att svågern obesvärat struttade runt i pyjamasbyxor alltmedan han stekte prinskorvar och bacon, värmde vita bönor, kokte ägg och fixade.
Jättegott och jättetrevligt!


Vid lunchtid lämnade vi emellertid frukostbordet för att åka hem och förbereda middagsbordet.
Klockan 17 stod nämligen familjen A-R i vår dörröppning med tjusig gåbortsblomma och knorrande magar.
En liten vodka-lime-drink inledde måltiden.
Sedan pillade vi stora feta romstinna räkor och doppade dem i min tjocka vitlöksdoftande aioli (efter två telefonsamtal till min personlige Tore Wretman, alltså pappa, gick aiolin från pisstunt blask till blankfet kräm).
Åååh, så gott.
Till skaldjuren drack vi vitt mousserande.
Rådjursfilé från egen mark, med chevregratinerad potatis och rött vin.
Åååh, så gott.
Och som grädde på moset, fryst cheeeeeesecake med krusbärssås (från egna buskar, jajamensan) och hallon.
Åååh, så gott.
Värsta nyårsmenyn tyckte fru R.
Nåja.
En mycket trevlig kväll som dock slutade med att nästan alla våra barn var vakna.
Igen.


Något sliriga barn idag alltså, framförallt M.
De somnade före klockan 19 ikväll, allihop.
Fast nu hör jag snörvlande från soffan? Hmmm....
Klart att mamman smittat sina barn....
Min egen förkylning skrämde jag iväg med buller och bång.
A och jag tränade i torsdagskväll.
Äntligen!
Efter en veckas uppehåll.
Ett pass med många technolåtar, toppen.
Joggade en sväng i fredags och en sväng idag.
Sååå skönt.
Speciellt idag även om de allra flesta inte skulle anse en person som fullt frisk som ger sig ut att springa i detta väder....fast det bjuder jag på!
Snöade ganska kraftigt men det var inte för kallt och varje tramp knarrade i den nyfallna snön, ja, det var helt enkelt ljuvligt skönt.

Trots att barnen var lite vissna i förmiddags kände vi att vi inte bara kunde sitta inne och spela memory och titta på Pippi.
Nej, ut i snön för lite vinterlek.


Och vad slår väl mormors nybakta bullar och varm mjölkchoklad med vispgrädde efter snöpulsande och pulkaåkning???


Synd att Johan Falk är slut.
Alltså, TV-serien man suttit uppe och sett varje söndagkväll på sistone trots att man vetat att klockan ringer halvsex på måndagmorgonen....
Fick nöja mig med "Vad blir det för mat?" och "Solens mat" och det var inte fy skam.
Per Morberg gjorde kalops, bakade baguetter och cheesecake (minsann!!) och Bo Hagström besökte en alptopp i Italien för att se hur man gjorde en speciell ost som jag i och för sig redan glömt namnet på.
Osten tillverkades i alla fall mitt bland kossorna och getterna i beteshagen.
DET kallar jag ekologiskt och närproducerat om något!
Tänk om man gjort likadant här i Sverige?
Det hade blivit ramaskri, haha.

1 kommentar:

Lo sa...

Vilken fantastisk bild du har som ny header till bloggen! Oj jag svänger mig med ord som header :)