tisdag 9 februari 2010

Tisdagstroll

Den här bilden av L får representera allas våra morgonfrisyrer i familjen J!
Så här ser vi nämligen ut allihop när vi stiger upp på morgnarna ( minus napp och "Ducks with balloons"-pyjamas förstås...).
Kan säga att det går åt en hel del shampo, balsam och balsamspray här för att reda ut kalufserna skapligt...
Redan.
Hur ska det bli framöver??
Jag får hålla hårt i mina skönhetsprodukter kan jag lova.
Ikväll efter duschen bönade och bad både M och E om att få ta liiiite, liiiite av min 585-kronors-nattkräm.
Jag morrade som en ilsken lejonhona som försvarar sina ungar, men...
OK då.
Liiiiiiiiiiite.
"Åh, jag känner mig lycklig på nåt vis" sa M som i värsta reklamslogan när hon omsorgsfullt smorde in sina kinder med min dyrbara kräm!
Imorse hade L baxat fram stora pallen så att hon precis nådde upp till min sminklåda men jag tog henne på bar gärning i samma sekund som hon fick tag i min Diormasacara....
Grrrrrr.
Lås och larm är inte längre ett skämt.


Missade tyvärr K:s fantastiska pass igår eftersom maken var på Skolråd.
Så när J kom hem idag stod jag beredd på tröskeln med löparskor, toppluva och reflexväst.
Det var på gränsen.
Till att bli för mörkt för ensam kvinna i löpspåret.
Första 3 kilometerna var det hyfsat ljust men redan efter 5 tändes gatubelysningen.
Njaaaaa.
Jag är lite feg där.
Längtar efter ljuset och efter att få springa i skogen.
Är skittrött på den rundan jag sprungit nu så många gånger...
Men oj, vad jag sprang bort frustration och spänningar.
Hade det inte varit så halt hade det nog gått fortare idag också.
Man får ju verkligen koncentrera sig på att inte trillla.
Det hade ju sett för fånigt ut!
Att ligga där i en hög och sprattla i töntig toppluva och allt.
Nä.
Man vill ju se sportig och atletisk ut och inte som en snubbeltönt.

Sen lagades det middag.
Har fått recept av en bekant som prenumerar på en av dessa populära "matkassar", dvs att man får en veckas middagstips hemkörda till dörren.
Alla ingredienser och recept finns med för 5 middagar.
Vi har provat tre recept.
Ikväll gjorde vi en fiskrätt som var jättegod.
Barnen åt med fin aptit.
Hungern är som sagt den bästa kryddan.
(Eftersom deras mamma var ute och halkade runt i löpspåret fick de stackars barnen vänta på kvällsmålet...)
Vi ändrade lite i receptet och så här gjorde vi:

Dillpanerad pangasiusfilé med pressad potatis och pepparrotssås

Blanda en paket fryst dill med rivet skal från en citron, 1 dl grahamsmjöl, lite salt och peppar. Vänd fiskfiléerna i paneringen och stek i rikligt med smör.

Blanda en sås av 3 dl gräddfil, 1 msk riven pepparrot (på burk), 2 tsk flytande honung, salt och peppar.

Koka mjölig potatis och pressa.

Koka en hög med haricots verts.

Skiva tomater, hacka rödlök, blanda med olivolja med citronsmak, salt och peppar.

Klart!
Och mycket gott!

Förra veckan testades Kyckling i senapssås:

Skär 500 g kycklingfilé på längden i 4 bitar per filé.

Bryn kycklingen hastigt och lägg bitarna åt sidan i pannan.

Smält i en ny klick smör och fräs 2 pressade vitlöksklyftor, 2 msk senap och 1-2 dl creme fraiche.

Rör ut 2 msk vetemjöl i lite vatten, tillsätt 3 dl vatten och häll ner i pannan under omrörning, tillsätt en hönsbuljongtärning. Koka på svag värme i 5 minuter.

Servera med ris.

Även kycklingen gick hem hos barnen.

Jag tror dock inte att jag kommer att prova den här prenumerationen.

Dels för att recepten liknar de recept alldeles för mycket som jag redan använder och dels för att jag inte tror (eller vet) att det blir billigare.

Varken frukost, lunch och hushållsgrejer ingår.

Nej, jag vet bestämt att det skulle bli dyrare.

Men fisken idag fick en ny "touch" och det är alltid välkommet.

SPECIELLT SOM ATT MINA SMÅ FISKVÄGRANDE BARN ÅT DEN!

Melodifestivalen i lördags blev en besvikelse.

Jag orkar inte ens ge den ett omdöme.

Jo, ett.

Dolph är en skön snubbe.

Liksom Patrik Sjöberg i Mästarnas mästare.

Fan vad han är kaxig!

Och rolig.

Ja, det är snudd på Stjärnorna på slottet-nivå.

Nej, nu ska jag bättra på trollfrillan!

Nattinatti!



Inga kommentarer: