fredag 12 mars 2010

Det magiska pulvret stavas "Spiskummin"...

S är här idag istället för på sitt Fritids.
M är hemma från skolan även idag.
Går bara tre timmar och det är idrott på schemat så det kändes lite fånigt att skicka iväg henne och säga att hon inte skulle vara med på gympan...
S och M har samma otäcka hosta så det kan ju kvitta.
Däremot blir det musikskola om nån timme.


Lunchen idag blev nåt nytt.
Hade kokt ris över från middagen igår.
Tinade ett paket kycklinggrillkorvar (skinnfria) och slantade dem i stekpannan.
Lade i riset, en burk majs och ett paket coctailtomater.
Kryddade lätt med curry och spiskummin.
Till detta rörde jag ihop en sås på en klick majonnäs, en klick ketchup, en större klick gräddfil, en ännu större klick lättfil och kryddade med pressad vitlök, paprikapulver och... spiskummin.
Barn gillar spiskummin.
Spiskummin påminner de små barnen om tacos.
Alltså sa jag att jag lagat tacoris med tacosås.
Listigt va?
Och de åt och smackade förnöjt.
Till efterrätt gjorde jag fruktsallad på orange melon, apelsin och små kärnfria vindruvor.
S sa att hon inte gillade orange melon.
Jag sa att hon skulle blunda och låtsas att den var gul.
Det gjorde hon.
Och åt och var glad.
Kanske skulle kryddat den med spiskummin???


Annars har flickorna lekt så att jag inte märkt dem.
Med Barbiedockor.
Non-stop i TRE timmar.
Jag blir så glad när barn hänger sig åt fantasin och leker med dockor.
Jag har nämligen fått vibbar från olika håll att det redan är "barnsligt" att leka med dockor.
Va??????
Barn har rätt att leka.
Och ska leka.
Och gärna med dockor.
Det är en viktig del i deras utveckling.


E och jag hämtade ner påsksaker från vinden.
Det är inte så mycket vi har, men några figurer som ska ställas fram och lite fjädrar och sånt.
Vi brukar sätta fjädrar i våra hängvideträd utanför ytterdörren.
Det är bara det att ljusslingorna sitter kvar.
Har varit lite svårt att komma åt dem under all snö....
Så i år hinner vi nog inte sätta upp några fjädrar.
Innan det är dags att plocka ner dem igen.
Påsken är ju en så kort högtid.


Nu vill flickorna fika.
E och jag har rullat chokladbollar.
Mormors kanelsnäckor är tinade.
Japp.
Det är väl inget att dra ut på.

1 kommentar:

Lo sa...

Hahaha du är fiffig!