söndag 28 mars 2010

Modeblogg AB

En ganska lugn söndag har förflutit och skulle kanske förblivit lugn om tempot liksom inte skruvats upp ett par varv på seneftermiddagen.
Jag lämnade av M på pyjamasparty och med endast två barn kvar tänkte jag ta vägen om Netto för att de annonserat om billig flaskfärg.
Ja, det måste ha varit Netto eftersom Lidl, som jag förärade en visit i förmiddags, inte hade minsta droppe färg att sälja.
Jag kan inte hålla reda på vad som står i alla dessa annonsblad.
Jag får väl erkänna att jag tappat greppet....
Dock var Netto stängt.
Vi for vidare mot City Gross för vid det här laget hade E anammat idén om att måla fina stenar imorgon...
Precis när vi kopplat loss en kundvagn och var på väg in i butiken fastnade min blick på ett ballongknippe och en "Öppet"-skylt i en närliggande lokal.
Hmmm.
Mamma hade tidigare berättat att en klädbutik skulle nyöppna där.
Jag hade dock - som vanligt - avfärdat det med att säga "Ja ja, men det är väl bara mög..."
Förlåt mamma.
Det var ju som en godisbutik!
Jag hade lite betänkligheter eftersom jag hade L och E med mig, men, asch, vi stegade in.
Killen bakom disken log vänligt - trots att jag i ögonvrån sett på skylten utanför att det nog egentligen var stängt - när mina barn rusade in lekrummet.
Pluspoäng 1: Lekrum.
Kläderna kom från en provkollektion från Zizzi och det var så mycket glada färger och härliga material.
Jag samlade på mig massor med plagg medan jag oroligt sneglade mot barnrummet.
Killen bakom disken noterade min oro och frågade om han fick bjuda barnen på varsin kaka.
Pluspoäng 2: Han frågade mig om det var ok.
Pluspoäng 3: Kakor.
Plaggen hade prislappar från 99-199 kr. (Pluspoäng 4)
Det fanns även kläder från B-Young och några andra kända märken.
Vid det här laget hade jag inga problem med att fråga den vänlige mannen om han kunde hålla ett öga på mina barn medan jag provade.
Jag började - så att säga - bli varm i kläderna.
Det hade han såklart inte (!) utan bjöd dem glatt på lite mineralvatten.
Pluspoäng 5: Jag kunde prova i lugn och ro.
När jag kom in i provrummet upptäckte jag att jag glömt sätta på mig en bh.
Ajaj.
Jag vet av erfarenhet att barn (mina) inte bryr sig så mycket om att man inte ska dra ifrån förhänget till provrummet när deras mamma står där spritt språngande.... (nästan).
Jag åmade mig in och ut ur de olika plaggen djupt koncentrerad på att inte visa för mycket ifall....
Plötsligt står ändå E utanför och ropar.
Jag smyger ut huvudet och får se nåt vitt kladd på nästan hela E (en lätt överdrift kanske men mycket klet var det....).
"Jag tänkte hålla tuggummit i handen när jag åt kakan. Det gick inte så bra."
Nä.
Nervöst och sammanbitet väste jag: "Mamma ska bara prova klart. Stå stilla. Rör ingenting. RÖR VERKLIGEN INGENTING!"
Hon är ju duktig.
Hon rörde inget.
Killen bakom disken sa "Det är lugnt. Det finns en toalett precis där vid ingången."
Pluspoäng 6.
Jag betalade - Ullaredspriser - föste E framför mig, fångade in L på vägen och gick mot toaletten.
Nästan allt kladd var borta.
Ajaj igen.
Jag kände att klockan blivit för mycket - det fattas ju en timme på det här dygnet - men E var envis och ville gå in på CG och köpa färg.
Det fanns bara vanlig vattenfärg.
Eller.
Jag orkade inte gå runt och leta.
Vattenfärg blir jättebra.
Kanske.
Den striden tar jag med M imorgon.
Väl hemma fick jag lägga E:s fleece i frysen (husmorstips) och E och L i badkaret.
J hade kommit hem från skogen och fick därmed hämta M från kalaset.
Sen blev det så där stimmigt.
Badvatten över hela badrummet, ungar som inte ville gå upp ur badet, en man som skulle iväg på innebandy och ville göra kvällsmat i en hast...
Pust.
Och när jag sträckte mig för att ta ut ättiksgurkan ur kylen - en ekonomiförpackning som ska räcka LÄNGE - så gled GLASburken ur min hand, slog i stengolvet och ättika stänkte runt sådär överallt.
Jippido.
Djuuuuuupt andetag.
Nu har jag samlat ihop mig igen.
Och gurkskivorna.
Och ättikan.
Och INTE glas.
För burken höll.
Och jag vill bara säga: Avfärda inte din mamma när hon kommer med ett sån't supertips...
Det gjorde jag.
Men ändrade mig.
Därav dagens rubrik.
Modeblogg AB.

2 kommentarer:

Stefanie sa...

Vilken härlig dag! Såg dig faktisk när du hoppade in i din STORA bil på City Gross när jag och pojkvännen gled in i vår lilla bil. Tyvärr såg jag inte denna butik och kom ju försent om den redan stängt. Får bli ett senare projekt att åka dit, Snygga kläder i alla fall. Ses kanske på träningen i morgon! Kramar

Unknown sa...

Ha ha ha! Kul poängjakt.

Lekrum i klädbutiker är verkligen guld värt - även för oss ungkarlar.