lördag 1 januari 2011

Årets sista magiska afton!!!

Den här vackra och begåvade kvinnan arbetar med alldeles fel saker!!!
Jag visste det i och för sig redan innan - men nu är jag helt övertygad...
VILKEN nyårsfest!!
Och vilken minutiös planering före festen...
Jag är så imponerad.
Och tacksam.
Att jag har en sån vän!
Tack!!!


11 vuxna - 13 barn.
Piece of cake...

Vi välkomnades med en kopp kaffe, ett glas rom och en nygräddad skiva saffranslängd som dröp av vit choklad och andra gottigheter...
Så smarrigt!!
Efter det dukades det upp "en liten starter" och champagne...
Herregud!
Jag trodde felaktigt att det var förrätten!!!
"Nej, nej, nej, det är bara nåt litet före maten...." förklarade värdinnan.
Nåt LITET??!!
Den där svarta "bomben" var verkligen inte räli', om man så säger....
Gud så god!
(Vispad grädde, philadelphiaost, hackad lök, svart kaviar.)
Fick lägga band på mig så att jag inte råkade bli mätt - alltså man var ju mycket väl medveten om att det skulle komma mer...
"Alla kalorier man intar stående räknas inte."
Eller hur.
Och champagnen ska drickas tidigt.
Så man känner den underbara smaken.
Värdelöst klocklan tolv.
Då har alkoholhalten i kroppen redan stigit en bit och dessutom springer man bara runt och önskar alla Gott Nytt År och spiller ut allting man har i glaset.....
I varje fall brukar det vara så för mig...
Skaldjurssoppa: kokt från grunden på skal osv. Med små smördegssnurror och skaldjursröra som tillbehör. Helt fantastiskt!!!
Dovhjort och vildsvin med trattkantareller och rårörda lingon, ljuvlig sås och potatiskaka. Lika fantastiskt det!!!
Mandeltårta/cheesecaketyp som, jaaa, smälte i munnen.
Till allt detta goda dracks perfekta viner.
Den här menyn kommer vi aldrig att slå!
Hur vi än gör.
Lika bra att lägga ner och behålla samma värdpar.
År efter år.
Varför ändra ett vinnande koncept?
Klackarna i taket - såklart!

Barnen var helt otroliga denna kväll!
Så söta och fina och duktiga.
Alla lekte fint och hade jätteroligt.
Vi märkte knappt av dem...
Dessutom firades lilla L (inte min L) som fyllde 3 år igår!


Redan 21.00 skjöt vi upp raketer.
För barnens skull.
När tolvslaget kom snylt-tittade vi på alla andras.....


När taxin kom halvtvå kändes det som vanligt a-l-l-d-e-l-e-s för tidigt att åka hem!
Vem tog det beslutet??
Jag hade inte varit särskilt svårövertalad att stanna, om man säger så.
Tur att vi inte gjorde det!
(Även om ostbrickan lät lockande, haha. Var ju nästan lite hungrig...;-)
Rummet snurrade nämligen en liiiiten aning när la mig i sängen här hemma.
Dessutom var jag uppe - de fyra timmar som kallades "natt" - en gång i timmen med antingen L eller E...
Man är därför inte särskilt stöddig idag.
Alltså.
Passar perfekt att sjunka ner i soffan och drömma sig bort i Anthony Andrews sammetslena blick...
"Tönta-Ivanhoe" fnyser maken "Han ligger ju bara där och bölar hela tiden..."
Njaaaaaaa.
Igår förklarade jag hela Sound of Music för M (den måste man bära med sig i sitt kulturbagage) och idag är det alltså dags för - Ivanhoe.
Men varför väljer han fel tjej vareviga år???
God Start på 2011!!!

Inga kommentarer: