måndag 31 januari 2011

Och annat jag kanske inte är lika bra på.

Ikväll skruvade J ihop vår nyinköpta TV-bänk.
Det tog väl ca 13 minuter.
Eller nåt.
Jag är ju gift med Byggare Bob.
Plötsligt drog hann upp - jag tänkte också göra det men han hann tyvärr före - den där episoden när jag skulle skruva ihop en liten ordinär Ikea-byrå för sisådär 12 år sedan...
Vi bodde i en trivsam stuga på 48 kvadratmeter och allt handlade om "compact living".
Jag lade fram alla delar och skruvar och monteringsanvisningar på vardagsrumsgolvet och skred till verket.
Var lite taggad också att visa J att jag faktiskt kunde fixa en sån simpel sak som att få ihop en liten möbel från Ikea...

I förborrade hål skulle träpluggar tryckas i.
Jag tyckte att de var lite svåra att trycka i med enbart tummen - som J hade sagt att jag skulle göra - och bad efter ett tag om en hammare.
Jag fick en hammare och genast blev det lättare.
Enormt mycket lättare.
Jag bankade på för glatta livet.
När jag slagit i ganska många pluggar upptäckte jag att det började spricka i träet runt plugghålen.
Hmm.
"Eeeeeh, ska det verkligen spricka så här.....??"
J kom och tittade.
Något ansträngt och sammanbitet svarade han då:
"Alltså, älskling, kan inte du gå ut och hämta lite ved? Det är du ju så bra på."
Smidigt.
Mycket smidigt.
När jag kom in igen fick jag veta att det fanns två olika storlekar på pluggarna och hålen.
Aha.


Jag har aldrig mer varit inblandad i ihopsättning av möbler.
Men jag har ju andra kvaliteter....

Inga kommentarer: