måndag 17 januari 2011

Ytterligare en liten halsflusstjej...

Jag längtar verkligen efter sommar och sol!!


Speciellt en dag som denna.
Imorse kändes E väldigt varm och hennes andedräkt kändes inte frisk och fräsch om man så säger...
Jahapp.
Moster A kom och passade småflickorna medan vi körde till våra jobb.
Jag började ringa vårdcentralen prick klockan åtta.
"För närvarande har vi ovanligt långa köer. Var god försök senare."
Morr.
Vid halvniotiden lät det så här:
"Omkoppling sker" (Hä?) "Vill du bli uppringd, knappa in ditt telefonnummer....etc".
Ca nio blev jag uppringd.
Av vårdcentralen i GRANNBYN!!!
"Eh....VA?......."
Det visade sig att telefoner och datorer på vårdcentralen här i byn slagits ut i fredags av någon anledning.
"Men hur ska jag kunna boka tid??"
"Du får köra dit."


Superbra.
Ibland är det tur att man bor och jobbar på samma ort.
Som idag till exempel.
Det fanns inga andra patienter i väntrummet, så jag gick direkt in till en sköterska och bokade tider.
Till alla utom L.
Som redan är sjuk.
J och jag hämtade M och E och så fick vi allihop ta halsprov.
(När M hade haft 6 omgångar halsfluss på 8 månader för några år sedan opererades hennes halsmandlar bort. Vid ett av tillfällena när hon blev sjuk var det hennes pappa och lillasyster som var smittbärare! Därför får vi då och då ta halsprov hela familjen. Och mormor och morfar. Och farmor och farfar.)
E hade solklar halsfluss!!
Den TREDJE sedan den 26 november!!!
Så då fick man ta en liten tur till Apoteket också.
Jag tror att jag är på Apoteket minst en gång varje vecka.
Halva min lön spenderas på piller och vidriga drycker...
Och så åker det ner en hel del annat pyssel i korgen medan man står och väntar på att det mycket vänliga men oändligt låååååååååångsamma biträdet tillreder penicillinet.
(Som tydligen ska skakas och blandas enligt konstens alla regler... Kanske därför det tar så många år att läsa till apotekare??)
När jag slutligen kommer fram till kassan ligger det ett berg av prylar i varukorgen.
LIVSNÖDVÄNDIGA prylar såsom hårsnoddar i pigga kulörer, blommiga hårspännen, färgglada Bamselypsyl, Hello Kitty-plåster och tuggummi med tatueringar i omslagspappret.
MERförsäljning kallas det visst.


Och på tal om merförsäljning.
Det kunde det blivit för City Gross om någon annan fortsatt handla på mitt Visa-kort som jag glömde i kortläsaren.
Och körde därifrån.
Inte förrän jag stod i kassan i den tredje butiken jag besökte ikväll, ringde mobilen.
"Hej, det här är från City Gross. Du har varit här och handlat?? Du har inte glömt nåt?"
Men hallå!!!
Exakt HUR disträ är jag nuförtiden?
Och så schysst av personalen att uppmärksamma kortet och dessutom ringa upp mig.
Dagens ros till kvinnan i kassan på City Gross!
(Å andra sidan hade en eventuell kortkapare blivit rejält besviken. Efter så många Apoteksvistelser jag gjort på senare tid finns det inte så mycket kvar på det stackars kortet....hahaha!)

Inga kommentarer: