tisdag 22 september 2009

Hårresande!


"Mamma, jag ÄR inte trött. Kan du läsa en bok till?"
"Nä, klockan är jättemycket, men titta själv i en bok en stund så kommer jag in och säger godnatt och släcker lampan."
Tydligen är det inte bara jag som tycker att Barbapapa är ett riktigt sömnpiller....
Tydligen är det inte bara jag som tycker att Barbapapa är ett riktigt sömnpiller....?
Jo.
Det är det nog.
E ääälskar Barbapapa och hon har ännu inte förstått det där med att mamma och pappa inte riktigt läser texten utan berättar till bilderna istället...
Tids nog kommer hon på oss.
Vissa barnböcker är jätteroliga att läsa och har ett bra lättförståeligt språk.
Till dem hör INTE Barbapapa.
Då är det roligare att läsa Kalle och chokladfabriken för M som vi håller på med just nu.
Vi har läst flera kapitelböcker tidigare och det är ett sån't skönt steg att ta i högläsningen.
Barnet är inte så fixerat vid bilder och det är roligt att diskutera handlingen och vad man tror kommer att hända.
M har varit hemma med moster A idag.
Själv for jag till jobbet efter att ha ägnat en halvtimme åt FRISYREN!
Gick upp en kvart tidigare för att hinna få fason på luggen och för att hinna till Preem och köpa bullar till arbetskamraterna.
Det är min morgonfikavecka.
Morgonfikavecka innebär att man står för knäckebröd, kex, smör, ost, annat pålägg hela veckan och färska frallor på måndagen.
Igår var det måndag men jag VAB:ade.
Inga färska frallor till arbetskamaraterna.
Idag är det tisdag och jag tänkte köpa frallor.
L stod på huvudet i badrummet precis innan vi skulle ge oss iväg imorse.
Högra ögonlocket - som hon måste ha landat på - blev lilablått alladeles meddetsamma och svullnade upp till dubbel storlek på 3 sekunder!
Jag liksom såg hur det växte!
Och så blödde det lite.
L skrek som en stucken gris.
Inga färska frallor till arbetskamraterna.
Däremot fick mina kära kolleger se mig - flera tittade två gånger - i min nya look!
Tur att de tittade så noga direkt på morgonen när hela skapelsen låg nyplattad och slät på hjässan.
För sen var det dags för fotografering.
Utomhus.
I regn.
Inte dugg.
Utan riktigt blåsigt räligt jävla vågrätt regn.
När vi försiktigt påpekade detta för fotografskan svarade hon hurtigt:
"Att alla andra klasser minsann tagit gruppbilden ute och det regnar inte så mycket och det blir ju så mycket finare med utomhusbilder!"
Whatever you say.
Tilläggas bör att fotografskan hade kortklippt rakt hår.
Hon hade ingen aning.
Om förklädda självlockiga hår som stylats i halvtimmar med fönkrämer och plattångar i badrum med tre skrikande barn runtomkring varav en står på huvudet och skriker ännu mer osv osv.
No fucking idea.
Vårt klassfoto kommer att visa upp barn med regnprickiga kläder, falnande frisyrer och hackande tänder.
Vårt klassfoto kommer också att visa upp minst en fröken som har den frizzigaste av frizziga frisyrer.
"Men det blir ju så mycket finare med utomhusbilder!!!!"
Och.
"Det regnar ju inte så mycket!!!"

Inga kommentarer: