fredag 18 september 2009

Lugg i dugg!?

Hela den här veckan har E och L varit hemma från dagmamman.
Idag är de pigga och raska igen.
I fredags var det så M:s tur.
Vad hon sa i alla fall.
Hon säger nästan aldrig att hon mår dåligt.
Hon biter för det mesta ihop.
Men nu hördes det på hennes kraxande röst att allt inte stod riktigt rätt till...
Så vi fick ställa in musikskolan i fredags, bästa kompisens pyjamasparty igår, att samma bästa kompis skulle sovit över tills idag och ett kalas på eftermiddagen idag!
Osis!
Men febern är hög och M dämpad.
Själv känner jag mig inte heller riktigt i form.
J och E (och M för att jag inte hann stoppa henne...) är ute och klipper gräs och räfsar och njuter av höstsolen.
Jag ska också gå ut.
Snart.
Har städat en garderob.
Ska bädda.
Ska stryka.
Men som sagt.
Det är segt.
Är inte fit for fight.


Efter en pestvecka på jobbet såg jag fram emot en uppfräschning hos frisören på fredagen.
Eftersom jag kört slut på alla barnvakter under veckan fick jag ta med alla tre döttrarna till salongen.
Jag inser mer och mer att jag borde jobba som logistiker.
M var i skolan mellan 8-11 (pga. att hon sovit hos farmor och farmor lämnat henne i skolan visste jag inte hur hon mådde...).
L brukar somna vid 10 i vagnen och jag hade tid hos frissan 11.30.
Hmmmm.
Stuvade in E, L, barnvagn, ståbräda och M:s cykel i bilen (älskar XC90!) vid 10.
Körde till M:s skola och låste fast cykeln.
In till centrum, parkerade bilen, sövde L i vagnen, ställde E på ståbrädan och gick ett par ärenden.
Gick till M:s skola, hon tog sin cykel och så upp till centrum igen.
L ställde jag sovandes i vagnen utanför salongen medan jag packade upp lunch till de andra flickorna.
11.30 satt jag i frisörsstolen.
Tagning!
Efter en dryg timme vaknade lillstumpan och sen kändes det precis som hemma i badrummet på morgnarna när jag ska göra mig i ordning.
En drar i benet, en skriker, en bajsar, en kissar, nej, det blev visst en för mycket, allt medan jag försöker få ordning på smink och hår och allt.
Men samtidigt.
Så tålmodiga de är.
Och duktiga.
Det är inte kul för tre små barn att sitta och vänta på sin mamma i två-och-en-halv-timme på en frisörssalong.
Men de skötte sig exemplariskt.
Det var bara lite bökigt att E skulle bajsa tre gånger när vi var där...
Att böja sig fram och torka rumpa när man har tusen foliepaket i håret och svart svettig plastponscho över sig är inte enkelt.
Men allt går.
Trodde jag också när E tidigare på dagen blev torkad av mig och L var där blixtsnabbt och slängde ner sin lilla babyhårborste i toastolen.
Det var inte läge att plocka upp den om man så säger.
Jag tänkte: "Jag spolar och så ligger borsten kvar för den är så tung och så plockar jag upp den ren och fin."
Nähäpp.
Borsten försvann.


Hur kan man förresten se att en småbarnsmamma besökt en frisörssalong??
Jo.
Det ligger butterkakssmulor bland hårspolarna, skinnfåtöljerna har fått fin polish av bregott, hår som låg fint ihopsopat är utspritt och/eller sitter fast i småbarnens rumpor.


På kvällen var jag och J på bio och såg "Flickan som lekte med elden".
Fantastiskt bra.
Lite jobbigt bara att vänta till nästa "avsnitt" den 27 november....
Och alla tåg gick som de skulle.
Kanske än mer imponerande...?


Igår hälsade jag och E på den nyaste kusinen.
Han heter inget än så jag kallar honom "Knodden".
Han var så liten och söt och vääääääääääldigt lik sin storebror.





Lunchkorv på City Gross.
E och jag veckohandlade.
"Bara" 1500, jag är chockad!
Mina listor måste ha lönat sig.
Logistiker OCH veckomåltidsplanerare!


Barhäng efter tacos och "Här är ditt liv".


September 2008: Mammaledig och sliten.

September 2009: Working girl i mogen frisyr. Och sliten.

Ja, så här blev resultatet!
Jag är supernöjd.
I alla fall efter att J (inte maken utan frisören!) gjort i ordning frisyren.
Idag när jag gjort det själv blev det inte lika flott.
Mer flottigt.
Svor för tio år sedan - efter en misslyckad luggperiod - att jag aaaaldrig mer skulle ha lugg.
Problemet är att mitt hår aldrig riktigt vill växa ut.
Så jag lät mig övertalas.
Den här luggen är riktigt fin.
Inte den jag hade för tio år sedan.
Den såg ut som om jag hade en cigarr i hårfästet.
Kort och vågig.
Jag har ju självlockigt och oluggvänligt hår.
Duggregn, gaaaaaaah!
Kommer att gå åt många liter hårspray....

4 kommentarer:

Nina Brajkovic sa...

Ha ha ha hysteriskt rolig blogg! Du är inte klok ibland... så jäkla modig att ta med inte en, inte två, utan TRE barn till en frisörslong! Shit pommesfrites! Å du. Grymt fin frisyr! Jag lider med dig duggande dagar och ser likadan ut! :)

åsa sa...

SNYGGING!
ses på tisdag,
kram kram

Stefanie sa...

SKITSNYGG i håret! Kommer inte känna igen dig på torsdag!

Miss Sophie sa...

Supersnygg frissa! Längtar till vår tjejträff. Kram