fredag 3 december 2010

Trolltyg i tomteskogen!

Veckorna förvinner iväg i raketfart.
På söndag infaller andra advent.
Redan liksom???
Har knappt hunnit tända det första ljuset...
Igårkväll såg vi M i ridande luciatåg.
Vackert.
Mycket vackert.
Hennes ridlärare hade ordnat sååååå fint.


Den här eftermiddagen har vi bakat lite.
Flickorna delade på en färdigköpt pepparkaksdeg.
L tröttnade redan efter 11,3 sekunder eftersom hon tyckte det var roligare att gräva i mjölpåsen med händerna och stoppa mjöl i munnen (eeeehhh...???)
M och E förbarmade sig därför över hennes degklump.
Det blev två plåtar (!!) färdiggräddade (ganska knöliga och mjöliga) pepparkakor.
Knappt någon deg kvar.
????
Dem bjuder jag inte fikagäster på.
Faktiskt.


Jag gjorde chokladkola.
Blev gott.
Och sött.
Och in i helvete kladdigt.


Sedan har jag städat köket.
Ett par-tre gånger.
Då var alla döttrarna p-l-ö-t-s-l-i-g-t såååå oanträffbara.
Straaaaange....
Varför är det alltid JAG som städar??
Upp efter allt och alla??
Igårkväll tvingade jag emellertid flickorna att röja på sina rum.
Jag stod över M som en hök för att hon inte skulle avvika eller plötsligt sätta sig och börja pyssla.
Till sist spände hon ögonen i mig och skrek:
"Jag är inte nån jävla slav!!!!"
Alltså.
Tsssss.
Var får barn allt ifrån nuförtiden????


Mitt i städningen av köket släntrade E förbi och frågade:
"Mamma, var är din farmor och mormor?"
(På tal om vad, liksom...?)
"De är änglar i himlen." svarade jag.
"HUR vet du det??? Har du SETT dem då??"

CD:n ovan kom med posten idag!
Den är makalöst bra!
F-r-a-m-f-ö-r-a-l-l-t låt nummer NIO:
"Mikrofonkåt" med September.
Var tvungen att ta en extra tur med bilen för att kunna höra den.
ORDENTLIGT.
Men det finns andra guldkorn.
Petter är bra.
Mycket bra.
"En tuff brud i lyxförpackning" uppdateras otroligt väl.
Lasse Berghagen - jo minsann - gör en finstämd tolkning av "Because I love you" (Elvis-feeling...)
Sista avsnittet imorgon.
Är tyvärr - eller inte tyvärr men... - inte hemma och kan se det i alla fall.
Instämmer i det en person skrev på sin Facebookstatus, att man nästan inte vill bli bortbjuden på lördagkvällar....
Efter kvällens middag gjorde jag en riktig nostalgitripp.
Och barnen fick hänga på.
"Trolltyg i tomteskogen".
Kom i brevlådan i förrgår.
Åååååh så bra den är.
L tappade intresset ungefär lika snabbt som hon gjorde med pepparkakorna.
E tyckte den var läskig och låg mest med huvudet nerborrat i mitt knä.
M tyckte mest om djuren som hjälpte tomtarna.
Själv skrattade jag högt åt de korkade, korkade trollen och den fulla ryske tomten.
Underligt vad olika man kan tycka om en film......
Snart redovisas röstningen från kvällens Idolfinal.
Jay och Minnah.
Hoppas hoppas.
Se föregående inlägg.

Inga kommentarer: