tisdag 3 februari 2009

Sekunda varor?

Idag är två familjemedlemmar sjuka.
Vi får hoppas att det stannar där.
Vi är hemma alla fem så då kan man lätt räkna ut att det åtminstone är pappan i huset som är den ena sjuklingen. (Vi andra fyra är ju alltid hemma, nästan.)

Jag vill inte bli smittad!
På fredag ska jag på klubb.
Inte nattklubb.
Inte bokklubb.
Inte klubben för inbördes beundran.
Nej, jag ska på Club Begagnes.
(Ni kanske har läst om dem i tidningen eller hört dem prata i radion?)

En av min mammas goda vänner, P, är upphovskvinna till denna klubb.
För ca tre år sedan när hon skulle ordna en tjejmiddag ville hon ha någon mer aktivitet förutom att just äta och prata.
Uttjatade alternativ som Tupperware, Oriflame och sexleksaksparty ratades.
Istället kom hon på den briljanta idén: Varför inte ordna en loppiskväll?
Alla har väl saker liggande hemma som de är trötta på men som kanske någon annan kan ha glädje av!
Sagt och gjort.
P bjöd in tjejer i alla åldrar, från 20-65 år, och uppmanade dem att ta med sig en påse med grejer att sälja.
När gästerna kom fick de skriva sitt namn på en lapp och lägga i en skål.
Efter middagen drogs namnen i tur och ordning och man hade tio minuter (äggklockan höll tiden!) på sig att sälja vad man hade i påsen.
Succén var ett faktum!
P utsåg en styrelse och utnämnde sig själv till ordförande.

Jag har varit medlem i drygt två år.
Klubben har ca 35 ordinarie medlemmar men alla är ju inte med vid varje tillfälle.
Min mamma ingår givetvis i styrelsen eftersom hon är den okrönta loppisdrottningen, och vi vanliga medlemmar får lov att ta med gäster till träffarna.
Första fredagen i månaden är det träff och vissa ramar har satts upp.
Värdinneskapet går runt på alla medlemmar, värdinnan ordnar förtäring för en femtiolapp, var och en får ha med sig max två pappåsar med saker och kläder att sälja och man tar med sin egen dryck (typ en vinflarra...).
P har myntat ett "ordspråk":
"Den rutinerade kommer med två kassar och går hem med en.
Den orutinerade kommer med en kasse och går hem med (minst) två."

Efter maten sätter kommersen igång.
Det är så roligt!
Några av mina favoritplagg har fyndats för bara några tior!
Och ju senare det lider desto fler impulsköp.
"Guuud, vad jag är snygg i den här tröjan!" (Här kan vinet ha en förskönande effekt...)
Men ett felköp kan ju bara säljas vid nästa tillfälle...

Jag deltar kanske tre gånger om året, men har inte nödvändigtvis haft något att sälja varje gång.
Det går så bra att bara köpa...
På fredag har jag dock två proppfulla pappkassar med mig.
Jag har ju rensat ur garderoben...
Så därför har jag absolut inte tid att vara sjuk!!!

Club Begagnes ligger verkligen i tiden.
Att återanvända saker är miljövänligt.
Ordet "loppis" har fått en finare klang.
Ordet "loppis" är idag inte lika med lump.
Alla människor springer på loppisar nuförtiden och man får vara snabb om man ska göra de bästa fynden.
Ordet "loppis" är synonymt med "Second Hand" och "Antikviteter" eller det ännu finare "Vintage" och i viss mån "Shabby Chic", men i princip betyder de ju alla samma sak, kan jag tycka...
Använt och slitet som använt och slitet, liksom, även om en vintageentusiast skulle hävda motsatsen...

P är verkligen loppisförespråkare.
I hennes vackra hem varvas alla hennes loppisfynd med nyare grejer i en smakfull kombination.
I hennes garderob ryms egna nyinköpta plagg med Begagnesväninnornas avlagda och där sätter hon ihop alla möjliga fantasifulla kreationer.
När hon får arbetskamraternas komplimanger svarar hon glatt:
"Ja, idag har jag A:s top, B:s kjol, C:s scarf och D:s stövlar!"

Hemma hos oss hittar man också en hel del möbler och prylar som haft tidigare ägare.
En del saker har vi ärvt efter äldre släktingar som gått bort.
T.ex. är mitt fina skrivbord från makens farmor, stolen jag sitter på från makens mormor, min fina äkta matta från min egen mormor och handgjorda spetsar från min farmor.
Det är alldeles extra roligt att bevara saker efter äldre släktingar, tycker jag, eftersom de betyder något.
Ibland behövs bara lite färg för att fräscha upp en gammal möbel så att den får nytt liv!
(Ungefär som ens eget trötta vinterfejs!)
Och för närvarande - och troligtvis många år framöver - är det inte lönt för oss att satsa på dyra märkesmöbler á la Miljögården... (se bildbevis överst!)

Nu har J tagit sig upp efter en lång tupplur i soffan.
Tjejerna byter om från nattlinne till utomhuskläder (klockan är halvtre!!) och alla verkar må förvånansvärt bra.
Skönt.
Själv tog jag en rask promenad på en timme efter frukost.
Det var så uppfriskande och kinderna var glödande röda efteråt.
Så jag tror jag stannar inne nu.
Dags att förbereda middagen.
Om det nu är någon mer än jag som är sugen på mat?

Inga kommentarer: